بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

سهراب سپهری هشتاد ساله شد

  

کاشان - ۱۳۲۵ 

بیمارستان آبان 1359

بیمارستان آبان تهران - ۱۳۵۹ 

عکس ها از: وب سایت سهراب سپهری

چهاردهم مهرماه هرسال، سالگرد تولد سهراب سپهری است.  و امسال هشتاد سال از چهاردهم مهرماه ۱۳۰۷ می گذرد. 

***

زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ،

زندگی چیزی نیست، که لب طاقچه عادت، از یاد من و تو برود.

رهنمودهایی برای معضلی به نام گلشیفته

وب سایت جهان نیوز با انتشار مطالب تندی خواستار برخورد مسئولان نسبت به اقدامات گل‌شیفته فراهانی شد. روزنامه اعتماد چهارشنبه 17 مهرماه 87

***

بعد از دیدن خبر بالا، فکر کردم مسئولان چگونه می‌توانند با اقدامات گل‌شیفته برخورد کنند. با توجه به این‌که این اقدامات فقط به بی‌حجابی ایشان در برنامه رد کارپت یا همان فرش قرمز فیلم مجموعه دروغ‌ها برمی‌گردد، وگرنه بازی ایشان در این فیلم، امر پنهانی نبوده است. همه هم می‌دانند که کلیه اصول و مبانی فقهی و اسلامی در این فیلم به دلیل شخصیتی که گل‌شیفته نقش وی را عهده دار بوده رعایت شده و این فیلم کاملن شرعی است. بنابراین بیاییم و راه‌های پیش پای مسئولان را در امتثال اوامر جهان نیوز بیابیم. شاید بتوانیم که کمکی به ایشان بکنیم. من به سهم خودم  چند رهنمود می‌دهم. شما هم اگر چیزی به ذهن‌تان می‌رسد دریغ نکنید. لطفن.

1 – از پلیس بین الملل –اینترپل- بخواهند که گل‌شیفته را دستگیر کرده و تحت‌الحفظ با اولین پرواز به کشور بازگردانند.

2 – توسط کشور سوئیس یعنی حافظ منافع آمریکا اعتراض خود را به شکل شدید الحنی به دولت آمریکا اعلام کرده خواستار اخراج گل‌شیفته از آمریکا بشوند.

3 – بهزاد فراهانی پدر گل‌شیفته را دستگیر کرده و به عنوان گروگان نگاه دارند تا مهر پدر و فرزندی باعث شود وی با پای خودش به میهن اسلامی بازگردد.

4 – فیلم‌های قبلی وی از سطح شهر جمع‌آوری شده و طی مراسم باشکوهی و در حضور ملت همیشه در صحنه و در ملاعام سوزانده شوند. مانند مواد مخدری که هراز گاهی می‌سوزانند.

5 – وی را ممنوع التصویر کنند.

6 – فیلم‌های او تحریم شده و اگر کسی مجبور است که به خاطر سایر عوامل و دست اندرکاران فیلم آن را ببیند در پلان‌هایی که وی حضور دارد، چشم‌های خود را ببندد.

7 – نام فراهان هرچه سریعتر عوض شده و مثلن بشود رفاهان و کلیه نقشه‌های قبلی کشور، معدوم شود.

8 – کلیه گل فروشی‌ها در سطح کشور جمع‌آوری و تعطیل شوند.

9 – وزیر ارشاد همین فردا جهت ارائه توضیحات به مجلس احضار شده و استیضاح شود.

10 – فیلم م مثل مادر، هرچه سریع‌تر بازسازی شده و فیلمی ارزشی با نام پ مثل پدر ساخته شود.

11 – کلیه فیلم‌سازانی که تا کنون با وی کار کرده‌اند، ممنوع الفیلم شوند.

12 – کلیه قالی بافان کشور، بلکه جهان، ترغیب شوند که دیگر فرش قرمز نبافند. چرا که ممکن است دیگر ستارگان سینما هم وسوسه شده و از اقدامات گل‌شیفته پیروی کنند و آن وقت است که هیهات است.

13 – کلیه فیلم‌های ساخته شده توسط سر رایدلی اسکات کارگردان فیلم مجموعه دروغ‌ها و هم‌چنین لئوناردو دی کاپریو، تحریم شوند.

***

تبصره: اگر گل‌شیفته از اقدامات خویش اعلام برائت کرده و با پای خود و بدون هیچ گونه برخوردی به میهن اسلامی برگردد و در تلویزیون ابراز ندامت کند، مورد عفو و عطوفت اسلامی قرار بگیرد. اما در کلیه فیلم‌هایی که احیانن در آینده بازی خواهد کرد، با چادر و روبنده ظاهر شود.   

***

 لینک مرتبط:

تولد یک ستاره

فال مهرماه 1387

چو آفتاب می از مشرق پیاله برآید

ز با غ عارض ساقی هزار لاله برآید

نسیم بر سر گل بشکند کلاله سنبل

چو از میان چمن بوی آن کلاله برآید

به سعی خود نتوان برد ره به گوهر مقصود

زهی خیال که این کار بی حواله برآید!

ز گرد خوان نگون فلک، طمع نباید داشت

که بی ملالت صد غصه یک نواله برآید

شکایت شب هجران نه آن حکایت حال است

که شمه‌ئی ز بیانش به صد رساله برآید

گرت چو نوح نبی صبر هست بر غم طوفان

بلا بگردد و کام هزار ساله برآید

نسیم زلف تو گر بگذرد به تربت حافظ

ز خاک کالبدش صد هزار ناله برآید

***

ای صاحب فال بدان و آگاه باش که تازگی‌ها خیلی می‌گساری می‌کنی. طوری که حتا آفتاب را از مشرق پیاله می‌بینی به جای این‌که از مشرق کوه ببینی. می‌گساری بد نیست ولی حد و حدودی دارد. درست است که در شرع حرام اعلام شده است ولی بدان که  اگر می‌گساری نکنی به بهشت می‌روی و آن‌جا تا دلت بخواهد به تو شراب و می  می‌دهند و ما طبق معمول در این کار خدا حیرانیم که چرا در این دنیا می‌گساری حرام است و در آن دنیا و در بهشت موعود تا دلت بخواهد شراب به خوردت می‌دهند؟ آن هم به توسط حوریان ماه رو-شراب هایی که می‌گویند از شکر شیرین‌تر و از عسل غلیظ تر است و خاصیتش هم این‌است که بسیار سکر آور است و سردرد هم ندارد.

یک چمنی می‌بینی با کلاله سنبل خیال نکن که می‌توانی در این چمن فوتبال بازی کنی. نه باید این کلاله را بو کنی. چرا؟ چرا و کوفت. در کار سرنوشت چرا می‌آوری؟ گستاخ؟ ملعون؟ شکاک؟

این روزها آنقدر جان می ککنی* که گوهر مقصود پیدا کنی. خیال خام کرده‌ای. گوهر مقصود کجا بود؟ این گوهر با حواله و آن هم در اماکن خاص تقسیم می‌شود. رنج و مشقت و این‌ها را ول کن. خلاصه‌اش کنم. این یعنی این‌که باید به دنبال پارتی باشی. حتا حافظ هم نمی‌تواند برایت کاری کند. پارتی کلفت.  افتاد؟

به دنبال یک لقمه نان هستی که بیاوری سر سفره سر و همسرت. ولی باید صدتا غصه بخوری. چی فکر کردی؟ که دکترا داری؟ که مهندسی؟ که رییسی؟ که مدیری؟ زکی. خیال کردی. باید صب تا شب بدوی. میدانی با صدتا غصه یک لقمه به تو می دهند. کشک که نیست که. لقمه است.

ببین، احساس میکنم که دارد فشارت بالا میرود. ولی مجبورم به تو بگویم که باید صد تا رساله بنویسی تابفهمی که شب هجران یعنی چه؟ مگر الکی است؟ نمی فهمی؟ فکر می‌کردی که یاری و غاری و نواله‌ای و ... همه اش درست ولی شب هجران؟ آخ از این شب هجران.

بهرحال باز این حضرت حافظ است  و شاخ نباتش که دلش به حالت سوخت و اعلام کرد که باید مانند نوح صبر داشته باشی تا کام هزار ساله ات برآید. اگر داری بسم الله. اگرم نداری که از خاک کالبد حافظ هزار ناله بر می‌آید و کار تو زار می‌شود.از من می‌پرسی که چرا هزار ناله بر می‌آید؟ یعنی خودت نمی‌دانی؟ اگر نمی‌دانی بگو تا یک اس ام اسی که حافظ محض گل روی تو سروده و در هیچ جایی تا به حال منتشر نشده برایت بفرستم تا بفهمی که دنیا دست کیست. این‌جا معذورم از نوشتنش که وبلاگم از طرف مدیریت محترم بلاگ اسکای فیلتر می‌شود و من می‌مانم و حوضم.

غرض: داری جان می ککنی یا نه؟ اگر نه که کلاه ات پس معرکه است. وگرنه خوشبختی و سعادت هر دو عالم از آن تست.

بسم الله.

* به کوری چشم اعرابی که تشدید را داخل زبان پارسی کردند، ما زین پس به جای تشدید، حرف تشدید دار را دوبار می نویسیم، نوشتنی. کلیه منتقدین هم بروند و کشک خودشان را بسابند، سابیدنی. مگر مرض داریم که حرفی را بنویسم  و بر رویش تشدید بگذاریم؟ خب حرفی که تشدید دارد را دوبار می‌نویسیم و منت عرب نمی‌بریم. اعرابی که خیر سرشان برایمان خلاصه نویسی آورده‌اند، بروند و شیر شتر و سوسمارشان را بخورند.