بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

برای

مدتهاست که "برای" در زبان فارسی و آن‌هم شاید نه هرمنطقه ای، به شکل مالکیت به کار می‌رود. در صورتی که درستش این است که در ذهن کسی این مالکیت وجود دارد و بعد از این که صاحب اصلی آن‌را به دست آورد دیگر می‌شود، مال. مثال بزنم:
به مناسبت تولد کسی، برای او کتابی یا ........ می‌خرید. وقتی آن را به او می‌دهید می‌گویید: این را برای تو خریده‌ام. او هر جمله ای که برای داشته باشد می‌تواند بگوید. مانند، "برای من؟"......  ولی وقتی آن را گرفت، از آن لحظه به بعد درست نیست به کسی دیگر بگوید که: "این کتاب برای منه". می تواند بگوید که: "فلانی این کتاب را برای من خریده"، ولی به شکل مالکیت درست نیست "برای" را به کار ببرد.

هرچند این روزها خودمانی تر هم شده است و می‌گویند: "این کتاب واسه‌ی منه". و وقتی به دنبالش می‌گردند می‌پرسند: "واسه‌ی من کو؟"

این کتاب مال منه. این درست است. "مال" با  "برای" متفاوت است.

نظرات 3 + ارسال نظر
sophia پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 11:34

این موسسات لاغری نون خودشونو آجر نمی‌کنن. من دیدم اونایی که رفتن دنبال رژیم، بعد از یک ماه، دوباره برگشتن به وزن اول خودشون، حتی برخی اوقات چاق‌تر هم شدن!


البته من نمی دونم لاغر شدن خیلی آسونه. چند نفر رو میشناسم که لاغر شدن و لاغرم موندن. اونم این که یک وعده ی غذایی که معمولن ناهار یا شامه از برنامه ی روزانه شون حذف کردن. همین. ساعت ناهار رو به ساعت شام و یا ساعت شام رو به ساعت ناهار نزدیک کردن. تمام.

sophia پنج‌شنبه 6 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 01:22

سلام محسن، خوبی؟
یه مدل استفاده از "واسه چی" و "برای چی" هست که هدفش پرسش از علت است. استفاده از "واسه" و "برای" به عنوان حرف اضافه بیان مالکیت! خیلی احمقانه است.
هر وقت بخش نظرات بلاگ اسکای رو باز میکنم، با یه مشت تبلیغ مزخرف برخورد میکنم. همه اش هم تبلیغ رژیم لاغری و کاشت مو!!

سپاسگزارتم. حق با توئه.
و بعدش من همه اش فکر می کنم که اگه خوانندگان برن سراغ این تبلیغات با یک مشت لاغر و نحیف و استخونی طرفیم.

Sarah سه‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 01:59

از وقتی اینا رو گفتی هر وقت میخوام بگم‌ "واسه ی" یاد حرفهات میافتم درستش رو میگم.

خیلی خوبه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد