بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

بازرسی

خاطره ای  از این بیت از غزل های حافظ دارم. 

ای صبـــا! گـــــر به جوانــــان ِ چمـن باز رسی

خدمت ِ ما برسان سرو و گل و ریحــان را

یعنی از آن روز بود که بعد از کلی خندیدن در یکی از کلاس های مدرسه با دیگر یاران دبستانیم، ابیات حافظ را طنز گونه تفسیر می کنم.- اصلن در کتاب درسی بود یا نبود یا چه گونه سراغ کلاس ما آمده بود این شعر، یادم نیست - بهرحال بعد از آن بود. یعنی در واقع استارت قضیه این بیت بود که یار دبستانیم خواند و خانوممون گفت  که معنی کن.:


ای صبـــا! گـــــر به جوانــــان ِ چمـن باز رسی

خدمت ِ ما برسان سرو و گل و ریحــان را


با کلی لکنت زبان و من و من و کش دادن و خندیدن ما و خانوممون گفت:

خانوم یعنی این که:

اگر جوانان بروند و  بازرسی کنند که ببینند توی چمن، گل و ریحان هست یا نه ... باقیش خانوم توی بیت بعدیه. اونم معنی کنیم خانوم؟

خانوم هم که کتاب رو جلوی چشمش گرفته بود و اون پشت از خنده داشت ریسه می رفت. گفت:

 نع.

***

ولی خودمونیم خداییش سخت بود واسه ی اون وختا. نه؟

نظرات 9 + ارسال نظر
بابک چهارشنبه 29 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 14:05

:))) دم این همکلاسیتان گرم باد - احیاینا با این همه فضل یکی از مسئولان ادب و فرهنگ وزارت هم شده اند - خدا را چه دیدی؟:)

عمرن. فک می کنی این جور معنی کردن شعر آسونه؟

پروانه جمعه 24 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 13:45 http://parvazbaparwane.blogsky.com

این پیام شما را که در حافظ خوانی شهرزاد خواندم پشن میز کار بودم. خوب بود که کسی آن دور و برها نبود..چون آن چیزی به سرم آن که بر سر آن آموزگار...
در خانه سالار را صدا زدم و صفحه ی» آتشی که نمیرد »از او خیلی جدی خواستم که شعر را معنی کند ...
این کار برایش عادی بود چون غزلهای آتشی که نمیرد را گاهی با هم می خوانیم و در باره غزل و آموخته های شهرزاد و دانسته های اندک خودمان گفتگو می کنیم.
خوب تا اندازه ای معنی کرد ..بعد خواستم تا پیام شما را در آنجا بخواند... نگاهش می کردم یک بار خواند چشاش گرد شد دوباره که خواندشیطنت خاصی در چهره ش پیدا شد و انگاری هم کیشان خودشو پیدا کرده بود و زد زیر خنده..
دلتان همیشه شاد که که در وبلاگستان شادی آفرین هستید

پس سالار هم از دور دستی بر آتش دارد. خیلی خوبست. چون خیلی ها ندارند. خیلی ها شعر را برای نمره معنا می کنند ولی بعضی ها برای خودشان.
به نظر من از این پس از سالار بخواهید که اشعار را همان جوری که خودش می خواهد معنا کند. برای نمره نکند.

ممنون.

سروی جمعه 24 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:14 http://matrook.blogsky.com/

پس اون فال های حافظ ، ریشه در این خاطره داره؟

من فکر می کنم این که بتونیم از زوایای مختلف به یه شعر ، متن ، نقاشی ، فیلم یا هر اثر دیگه ای نگاه کنیم ، خیلی خلاقانه است .

این یعنی این که حالا من خیلی خلاقم؟
یا اون یار دبستانی من خیلی خلاق بود؟

نیره پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 20:53 http://bahareman.blogsky.com/

زنده باد شیخنا... ما به غایت خندیدیم.. آنچنان که دندان هایمان بسی پدیدار شدند و دهانمان تا بنا گوشمان را نواخت... آن قدر ریسه رفتیم که احتمالن باز شیخنا از هوش رفتن کرداهه!

بدجوری قاطی نوشتم...نه؟!

آری ای سیده نیره. شما به گمانم در هندوستان هستید که واژه های هندی اندر مقامات شیخ نوشتید.
مراتب بندگی ما را خدمت مقامات و مشایخ هند عرض کنید.

آرمین پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 12:36

فیلم "رنگ خدا" ساخته مجید مجیدی . این دیالوگ اون پسر بچه نابینا بود

رنگ خدا رو ندیدم. تیکه تیکه این ور و اونور دیدم ولی کامل نه.

آرمین پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:38

آقا ما این همه اول میشیم چرا دولت اهمیت نمیده ؟ من الان با این همه مقام قهرمانی هنوز مستاجرم . اصلا من میرم تبعه کشورای عربی میشم .
شیشکی منو دوس نداره (اگه گفتی این دیالوگ کدوم فیلم بود؟ شیشکیو میگما)

دولت اگه بدونه که یک وبگرد همیشه آنلاینی تازه بلا هم سرت میاره. میخوای جایزه بهت بده؟
نشنیدم این جمله رو به این شکل.

آرمین پنج‌شنبه 23 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 00:16

همین الانشم سخته

البته بعد از این دری وری های من سخترم شده.

سارا خانوم چهارشنبه 22 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 22:56

سلام رفیق
الانم سخته.......من که قاط زدم......تو خوندنش چه برسه به معنیش........اقا اجازه؟؟؟؟؟؟ اصولا .کلا ما حافظ نفهمیم.......فقط حالشو میبریم.......همین......به ما چه منظورش.........

همین که حالشو ببری برای حافظ بسسه.

آرمین چهارشنبه 22 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 21:01

باشد که شاید اول شویم

اولی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد