بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

ماه های هخامنشی

نام ماه های سال هخامنشی را می دانید؟

بهار:

چمن آرا

گل آور

جان پرور

تابستان:

گرما خیز

آتش بیشه

جهان بخش

پاییز:

دژ خوی

باران ریز

اندوه خیز

زمستان:

سرماده

برف آزر

مشکین فام

نظرات 26 + ارسال نظر
وحید شنبه 14 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:33

سلام
امسال دالحجه افتاده توی ماه -باران ریز - و عید قربان نزدیکه پیشاپیش عید سعید قربان را به عموم خوانندگان این مطلب تبریک میگم
ماه بارانریز یکهزار و سیصد ونود هجری شمسی

ممنون.
همین طور برای شما.

سروی سه‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:24 http://matrook.blogsky.com/

و امیدوارم هیچ وقت هم چنین صحنه ای رو نبینید ...

ایشالله.

دل آرا دوشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 14:19

فکر کنم که یافتم! توی مذاکرات مجلس پنجم، یعنی سال 1304، اومده که این ماه ها ابداع سید جلال تهرانی بوده. ولی برای پیدا کردن سند دقیق تر هنوز می گردم. پستتون رو تغییر ندین تا مطمئن تر بشیم. ؛-)
اینم لینکش، تقریبا می شه اواسط صفحه به بعد:
http://ical.ir/index.php?option=com_mmx&task=vdore2&majles_type=2&Itemid=124&Dore=5&Session=148&SessionID=497&PageCount=9&SelectedPage=2#ptext

من تغییرش نمی دم. منتظرتم.

سروی پنج‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 15:47 http://matrook.blogsky.com/

شما آزار برف رو ندیدید . گل و شل و اینااااا که آزار نیست .
سال 83 و 85 برف خیلی سنگینی توی رشت اومد . 83 بدتر بود . تو خونه ها زندونی شده بودیم . آب و برق قطع شده بود . گاز قطع و وصل می شد . نونوایی ها بسته بودن . نمی شد غذا درست کرد . یادمه برف رو می آوردیم روی بخاری میذاشتیم به امید اینکه گاز طع نشه و برف اب بشه و بشه برای نوشیدن یا شستشو ازش استفاده کرد .

بعد از سه روز تازه یادشون اومد مردم دارن از گشنگی تلف می شن . اومدن با زور و بلا نونوایی ها رو باز کردن . توی روستاها وضع بدتر بود . با هلی کوپتر براشون نون و خرما مینداختن .

بعد از سه روز ، نصف رشت رو گشتیم تا تونستیم یه ذره نون بخریم برای خوردن . عکس گرفتیم از نون خوردنمون که یادمون نره .

به همه ی این ها اضافه کنید ، سقف هایی که جلوی چشممون ریختن روی سر صاحباشون ، از حجم زیاد برف .

به این میگن آزار ...

چرا دیدم. من فقط یه صد سالی از جنتی کوچیکترم. من یادمه که هوشنگ آتش رو کشف کرد. من در یک دوره ای از زندگیم که در کوره شهری از شهرهای این بلاد معلم بودم صبح ها که میرفتم سر کلاس که گوساله های!!! مردم رو آدم کنم تا یه نیم ساعتی قندیل یخ از سیبیلام آویزان بود.
البته چون ریش نداشتم که قندیل یخ ازشون آویزان بشه بعدها عذرم را خواستند. گفتند یا ریش یا هیچ.
فرمودیم: هیچ.
آب مصرفی ما از یک تلمبه ای توی حیاط تامین میشد که حدود سه ماه از سال یخ زده بود.
همان بساط شما را داشتم. بخاری و طشت مسی روی بخاری و برفی که ذره ذره آب می شد.
ولی دروغ چرا...تا قبر آآآآ من سقفی ندیدم که بر سرصاحبانش خراب شود.

سروی سه‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:29 http://matrook.blogsky.com/

یعنی ماهی که با برف ، آزار می ده؟

یا ماهی که از برف آزرده شده؟

یعنی ماهی که برف ما را آزار می دهد.
خداییش برف آزار دهنده است. سالی ماهی یکبار خوبه که باشه و آدم برفی درست کنیم ولی بعدش که دیگه میشه سرما و گل و شل و اینا کجاش قشنگه و دلچسب؟

سروی سه‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:42 http://matrook.blogsky.com/

چه نام گذاری جالبی .

من برف آزری هستم .
راستی آزر یعنی چی؟

آزر از آزردن می آید. ز را با ضمه بخوانید.

الی دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 17:33 http://www.eliohamed.blogsky.com

چقدر بده که من اندوه خیزی ام....ولی چرا آذری ها اینقدر آدمای شوخ و شنگولی اند؟//؟؟؟؟
ممنون اطلاعات خوبی بود

دوباره به عالم اینترنت برگشتید؟ چه خوب.
حالا اسمش اندوه خیزه. قرار نیست متولدینش هم اندوه خیز باشند. چه بسا چمن آراهایی که اصلن چمن آرا نیستند.

پارسا دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:23

پس ماه تولد من باران ریز
خیلی جالبه

[ بدون نام ] دوشنبه 16 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 00:51

امروز دوشنبه شانزهم مشکین فام دوهزار و پانصد و شصت و هشت! جلب بودا

این درسته.

رشاد یکشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:22

ولی دو پژوهشگر تاریخ در خانه‌ی من رفت و آمد دارند و من باید برای هر چیزی دلیل محکمه‌پسند ارائه کنم! خودم کردم . . .

حالا قرار نیست که توی بوق و کرنا بدمی. حرفشو نزن. علم که نه بلکه سن که از یک حدی که بگذرد ایجاد فتوا می کند. مگر نمیبینی که یک ریز فتواست که بر سرمان چون آوار نازل می شود. این فتوای تو که تازه عین رحمت است.

پروانه شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 23:40

یک: از این نام ها خوشم آمد
دو: وقتی خواندم زنده یاد پدر فرناز هم اینها را می دانسته است برایم خوشایند تر شد.

به شهرزاد گرامی : در آن پیوند نخستی که ارجاع دادی چند بار چیزها یی دیده ام که خیلی مایل نیستم به آن رجوع کنم.

با رشاد گرامی هم رای هستم.اینها را آویزه می کنیم شاید روزی رمزیابی بیشتری شد.(خیلی هم در خانه ی ما پژوهشگران و تاریخدانان در حال برو بیا هستند!!!)

فروزان شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 23:39 http://narenj33.persianblog.ir

خیلی جالب و زیبا بود
میدونی هر چی از گذشته ها قشنگه
نمیگم املم
ولی از یاد وکارهای گذشته ها خوشم میاد
من در ماه برف آزر به دنیا اومدم
خدایی همیشه برف آزر بوده

ممنون.
دوست داشتن این ها اصلن املی نیست.

رشاد شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 19:48

متأسفانه فکر کنم حق با دل‌آرا و خانم شهرزاد باشد. ولی سرکار خانم نیلوفر، شما آن را آویزه‌ی خانه کنید. به هر حال اگر مربوط به هخامنشی یا هر دوره‌ی دیگر باشد یا نباشد، اسامی زیبایی هستند. کدام قانون ما را از نام‌گذاری‌های زیبا برای دل خودمان منع می‌کند؟ گیرم کاربرد اداری و دیوانی نداشته باشد.

خانم نیلوفر که نه. خانم پروانه.
با این فتوای شما این نام ها را نام ماه های هخامنشی اعلام می کنیم.

شهرزاد شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 19:40

راستش من هم در همین حد متوجه شدم چون همون طور که نوشتم در لغت نامه دهخدا و بعضی سایت ها به این ماه ها هم اشاره شده برای همین هم نتوانستم به یک نتیجه کلی و دقیق برسم،‌امیدوارم با اطلاعات تکمیلی شما و دوستان به پاسخ روشنی برسیم.

شهرزاد شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:19 http://se-pi-dar.blogsky.com

من این نام‌ها رو نشنیده و حتی در متون مختلف هم ندیده بودم جستجویی کردم و رسیدم به این لینک‌ها:
http://ghiasabadi.com/behistun2.html
http://calendar.ut.ac.ir/Fa/CalHistory/CalHistory4-1-2.asp

و راستش گیج شدم تا این که پیام خانم دل آرا رو دیدم، این اسامی با آنچه در ایرانیکا آمده و خانم دل‌آرا اشاره کردن یکی است و در آن ها هیچ اشاره‌ای به معنای نام‌ها نشده؛
از طرفی در مقاله ای از ژاله آموزگار خواندم که نام ماه های هخامنشی ریشه بابلی داشته در این مقاله به تلفظ و معانی این ماه‌ها هم اشاره شده و همان طور که در پیوند زیر می بینیم معنای این نام ها چیز دیگری است:
http://www.aftab.ir/articles/view/art_culture/cultural_heritage/c5c1240210498_hakhamanesh_p1.php/%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D8%B4%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%94-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF
از طرفی در لغت نامه دهخدا زیر عنوان ماههای ایران باستان و سایت‌های دیگر به این نام‌هایی که شما نوشته‌اید هم اشاره شده بنابراین نتوانستم به نتیجه درستی برسم که بالاخره از این نام‌ها که نوشته اید کی و چگونه استفاده می شده

یعنی شما هم می فرمایید این برید من کلن بر هواست؟ بریدی که بر این باور است:
این ها ترجمه پارسی ماه های هخامنشی است.
اگر از این مطمئن هستید بگویید که از من چیز غلطی بر این لوح وزین نبشه بنشود.

پروانه شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:11

آویزه ی خانه ی ما خواهد شد.
سپاسگزارم

خانم دل آرا انگار یک شکی نسبت به این برید دارند. اجازه بدهید از ایشان هم یک تاییدیه بگیریم و بعد با کمال اطمینان این کار را بکنید.

دل آرا شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 12:00

اینم اطلاعات تکمیلی:
مقاله ی تقویم ایرانیکا:http://www.iranica.com/articles/calendars

ستون اول این جدول اسامی ماه ها در دوره ی هخامنشیه، خوندنش البته یه کمی سخته:http://www.iranica.com/uploads/files/Calendars/v4f6a073_t1_300.jpg

این هم اسامی ماه ها در تقویم جلالی:http://www.iranica.com/uploads/files/Calendars/v4f6a073_t16_300.jpg

امیدوارم لینک ها درست باشن. راستی چه روزنامه ای؟!

لینکا بله درست هستند. ممنون.
من از فروردین ۵۸ به این طرف کیهان نخریدم. به احتمال زیاد اگر سلام نبوده باشه حتمن اطلاعات بوده. شایدم البته تاریخش به بعد از انقلاب برگرده که در اون صورت می تونه کیهان هم باشه.
اطلاعاتم خیلی دقیق بود؟
به نظر نمی رسید که مطلبی باشه که کسی از خودش درآورده باشه.
تو به کل مطلب مشکوک شدی؟ اگر تحقیقاتت مهر باطل شد روی این برید بزنهُ درجا حذفش می کنم از صحیفه این وبلاق وزین.
بهرحال ما تنها تاریخ دانی که می شناسیم و به علم و دانش او باور داریم تویی.

دل آرا شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:11

خب این برای من سوال برانگیزه. من ماه های هخامنشی رو با تلفظ فارسی باستان خونده بودم و معنیشون رو نمی دونم. شاید همین ها باشه. یه سری اسم های این تیپی هم توی تقویم جلالی استفاده شده که بعدا دیگه به کار نرفتن. اونا هم اسامی معنا دار و جالبی هستن (برای دیدنش رجوع کنین به مدخل تقویم در ایرانیکا، پیوست فکر می کنم سی و پنج یا سی و شیش).
ولی اینا جالبه. خیلی دلم می خواد بدونم کی به کار رفتن یا مرجعش چیه. بی نهایت سپاسگذار اطلاعات بیشترم.

من این رو توی یک روزنامه ای دیدم خیلی وقت پیشا. بریده اش رو چند روز پیش پیدا کردم. علاوه بر اینها ترکی و رومی و میلادی و هجری و شمسی هم داره. اینا رو دیدم که از بقیه جالبتر هستن رو اینجا گذاشتم.
مرجع یعنی یک بریده روزنامه است. البته مال زمانی که روزنامه ها خبرها و اطلاعات درست هم توشون پیدا می شد. ((:

نیلوفر شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 01:04

یعنی هر انسانی در هر کدام از این ماهها به دنیا آمده باشد شبیه آن ماه است مثلا فروردینی ها چمن آرایی میکنند و مردادی ها بیشه ها را آتش میزنند و آذری ها اندوه پخش میکنند و خردادی ها جان میپرورند ؟ منکه باورم نمیشه این طور باشه ، راستی چرا اسفند را مشکین فام نام نهاده اند ؟

فام برای رنگ به کار میره. ولی شاید زمان هخامنشیان برای عطر به کار می رفته و مشکین فام یعنی عطری چون مشک آهوی ختن، مثلن. ولی بهرحال ما شما را در کتگوری چمن آرا جای می دهیم.

رشاد جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 21:08

من فکر می‌کردم اون حلقه‌ی دود بالای سرت مال سیگاره، نگو مال اینه که آتش‌بیشه‌ای هستی!

نه خیر قربانت گردم. آن حلقه هاله نوره.

شمس جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 20:24

اینم روزهای ترکی
دوز گونو
بازار
سو گونو
اوت گونو
و چند تای دیگر که یادم رفته مارا چکار به اصل خویش ما را همین
محرم و صفر و ووووربیه الاول و ثانی .... بس است
عصری کلامی گگوهرین به خانمم گفتم که
ما هرچه میکشیم از این محرم و صفر است

من که ترکی رو اینجوری بلدم
بیرنجی
ایکیندی
اوچینجی
درتونجی
بشینجی
آلتنجی
یدنجی
سکنجی
طوقونجی
اونونجی
اون بیرینجی
حفشاط ؟؟؟؟؟؟؟؟ این حفشاد آدم را یاد شانصد می اندازه.

نیره جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 18:37 http://www.bahareman.blogsky.com/

خیلی اطلاعات خوبی بود. سپاس

ممنون.
چند روز دیگه پست رو بر میدارم و امتحان می گیرم.
خواستم عرض کرده باشم.

روزبه جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 17:07 http://hazrat-eshgh.blogsky.com

ما هم آتش بیشه هستیم و زمانی چقدر دوست داشتیم ماه مان را.
خیلی...
درست مث اون دختری شد که چون اسمش اورانوس بود از بچگی فکر می کرد که می تونه کارهای آسمونی و خارق العاده کنه.
منم احتمالن همین ویژگی رو واسه ماهم داشتم تا همین چند سال پیش.

خیلی خوبه/

من هنوز دارمش. ولشم نکردم. ولشم نمی کنم. مگه قراره که من تعیین کنم؟ شاید هنور مونده؟ می خوای چه بکنی؟ از ماه تولدت بدت آمد؟ یعنی چی؟ بعد از ناامیدی از نا امیدی از آتش بیشه می خواستی بروی مثلن خیر سرت سراغ چمن آرا؟

آرمین جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 01:02

نمیدونستم .خیلی قشنگن . چقدر اصولی انتخاب شدن . هر کلمه ش حس واقعی اون فصل رو منتقل میکنه

خیلی شبیه خودشون هستند.

رشاد پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 16:07

این هم از شانس ما! بین این همه ماه باید تو ماه «اندوه‌خیز» به دنیا بیاییم!

و من آتش بیشه

فرناز پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 14:39

آهی عمیق کشیذم اما غصه نخوردم . پدر نارنین من در سال ۷۷ در ۷۷ سالگی فوت کرد . سالها بعد از میان یکی از یادداشت هایش کاغذی پیدا کردم که او با خط خودش این ماه ها را در آن
نوشته بود و چقدر برایم دوست داشتنی بود
یادش خوب
یاد تمام خوبهای رفته خوب
یاد تمام خوبهای مانده خوب


ا

یادشون گرامی.
من توی یک بریده روزنامه دیدمش.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد