بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

بانوی هزار آواز ایران برفت


سی ام مردادماه شصت و هشت

منزل مرضیه

عکسی از هنرمندان نسل گذشته ایران. اگر دوباره قرار باشد عکس چنین انداخته شود بسیاری از این بزرگان در آن غایبند.

چهره هایی که در این عکس می شناسم:

شاهرخ نادری، تورج نگهبان، احمد قدکچیان، تقی ظهوری، انوشیروان روحانی، بیژن ترقی، نعمت الله گرجی، فریدون مشیری، جمال وفایی، ناصر مسعودی، ناصر ملک مطیعی، علی تجویدی، مجید محسنی، جهانگیر ملک، حسن گلنرافی، علی تابش، فرهاد فخرالدینی و ...... مرضیه.

تنها بانوی این جمع، یک غایب بزرگ، برفت.

بانوی هزار آواز ایران.

عکس از یک ایمیل. از آنجا که عکسی چنین نداشتم، تا کنون از رفتن مرضیه ننوشته بودم.

***

اسامی عده ای دیگر از این هنرمندان که در  کامنتی آمده است:

میرنعمتی، نصرتی، مرتضایی، نجم ابادی، رسولی ،همایون پور، عدنانی، جواد لشکری، فضل الله توکل  

که به جز جواد لشکری متاسفانه دیگران را نمی شناسم. 

 ***

ترانه ای از مرضیه را در اینجا گوش بدهید.

نظرات 4 + ارسال نظر
پارسا دوشنبه 17 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 08:17

عاشق صداشم
بی نظیر بود
اهنگ دیدی که رسوا شد دلم و...
خیلی دوست دارم

می بینم که هر کسی حداقل یکی از آهنگهاشو خیلی دوست داره.

شهرزاد یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 11:06

مرضیه را اول بار در صدا و با صدای مادرم شناختم، همین‌ باعث می شد هر زمان صدای مرضیه در خانه می پیچید با دقت و علاقه بیشتری به آن شعرها و آهنگ ها گوش کنم انگار می خواستم بفهمم چه چیزی در این صدا پنهان شده که مادرم این قدر دوستش دارد. هر چند آن وقت ها چیز زیادی دستگیرم نشد ولی بعدها و هنوز هم که هنوزه با شنیدن این صدا و ترانه هایش همان آرامش و حس‌های خوب در من تکرار می‌شوند و به خاطر تمام این خاطرات خوب و حس های شیرین که در ذهن و دل خیلی ها به هزار دلیل جا خوش کرده چه سخته با این صداها و آدم‌های تکرار نشدنی این عکس‌ها خداحافظی کردن... خداحافظی برای رفتنی که انگار این بار چندان هم بی خبر نبود آن طور که در رفتم که رفتمش تکرار می کرد.

http://s1.picofile.com/nazimangool/Music/Marziye_cons/4-Be_Rahi_Didam_Barge_khazan.mp3.html

فریدون گرامی
سلام و چقدر خوشحالم که اینجا هستید، جای شما در جمع دوستان خیلی خالی است.

در مورد فریدون عرض کنم که آن فریدونی نیستند که شما می شناسید.
ممنون برای لینک ترانه. آن را هم در متن می گذارم.

فریدون شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 14:50

سلام

برفت؟ بنان خالقی وزیری مشیری فخرالدینی .......... برفتن؟

هدایت ساعدی... تولستوی همینگوی....برفتن؟

من اری خیلی وقته که رفتم اما کسانی هستن که هیچگاه
رفتنی نیستن.

عزیز کسی که در 72 سالگی2 باره 3 تار در دست می گیرد و زیره نظر شخصی که خودش استاد مسلم 3 تار می نامید به تکمیل 3 تار زدنش (به قول خودش ) ادامه می دهد . همین
کفایت می کند که بگیم... برفت؟؟؟

خیلی می تونم در موردش بنویسم بگم و شهادت بدم
فقط به این نکته اکتفا می کنم ایشان سرزنده و زندگانی را
دوست می داشت (برعکس من ) از زمره زندگان بود!!

ضمنان سی ام مردادماه شصت و هشت

منزل مرضیه در فشم(لالون) و اسم عکاس هم معلوم

از این جمع ، عیر از مرضیه، هنرمندان دیگری نیز سر بر خاک نهادند و غبار شدند.

عاقبت از ما غبار ماند

زنهار / تا ز تو بر خاطری غبار نماند
اسامی که از قلم افتاده اند
میرنعمتی نصرتی مرتصایی نجم ابادی رسولی هایون پور
عدنانی جواد لشکری فضل ا توکل

تا بعد

برفت یعنی دیگر نیست فریدون جان. یعنی دیگر هر چه از او می شنوی ضبط شده است. عکس جدیدی از او نمی بینی. هرچه هست از گذشته است. دیگر چیز جدیدی از کسی که رفته نخواهی شنید.
اسامی که من نوشتم کسانی بودند که می شناختم.
اسامی دیگر را که تو نوشتی جداگانه اضافه می کنم.

نیلوفر شنبه 15 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:44

استاد شما خیلی دانشمند هستید که این انسانها را در این عکس تشخیص داده اید ،یا من خیلی غیر دانشمند که شاید فقط ناصر ملک مطیعی را در عکس تشخیص بدهم و خود خانم مرضیه را

من دو سه نفر از این هنرمندانی که نام بردم را از ایمیل دریافتی شناختم. ولی اگه دقت کنی بقیه را هم می بینی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد