بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

روز عشق

والنتین - سپندارمزگان 

هم والنتین هم سپندارمزگان هم ....

امروز روز عشق است. گیرم دو سه روز دیگر-بیست و نهم بهمن- هم روز عشق باشد. اصلن همه روزها روز عشق باشند. خیلی هم خوبست. 

این روزها عده ای از دوستان وقتی برایشان اس ام اسی می فرستی مبنی بر این این که روز عشقت مبارک -یعنی والنتین- پاسخ  می فرستند که: ایرانی. ایرانی باش. ما ایرانی هستیم و باید سپندارمزگان را جشن بگیریم. البته راستش ما که کم هم عمر نکرده ایم دو سه سالی بیشتر نیست که با سپندارمزگان آشنا شده ایم. حالا آن هم خیلی هم خوبست ولی این دلیلی نمی شود که روز عشق دیگری را گرامی نداریم.  حتا اگر عربیش را هم سراغ دارید به ما بفرمایید. البته گمان نکنم نوع عربی داشته باشد.  نمی دانم که می دانید فروختن گل رز سرخ در عربستان در این روزها ممنوع است؟ 

 -باز صد رحمت به حکام خودمان-

بهرحال غرض و مرضم از این دو سه خط این بود که یک چیز را بگویم و آن این است که از تمامی جشن های بازمانده از ایران باستان تا آن جایی که من به یاد دارم یک نوروز مانده است که با مبارزه ای که در این سی سال شد که از بین برود نه تنها ماندگار تر شد که این اطمینان را هم پیدا کردیم که حالا حالا حالا ها هست.  جشن های دیگر چه بخواهیم و چه نخواهم از بین رفته اند. چرایش را به دنبالش نیستیم . ما هم البته به سهم خودمان سعی می کنیم تا یادمان بیاندازند آن ها را گرامی بداریم ولی تا هزاران سال دیگر از این جشن گرفتن های اقلیتی طرفی نمی بندیم. فقط به نظرمان دل خوشکنکی است و بس. 

(داخل پرانتز بگویم که چندی قبل یکی از کسانی که خیلی سنگ سپندارمزگان و مهرگان و ..  را به سینه میزند و حالت منفعلی در مقابل اعیاد اسلامی دارد، در مقابل درخواست رییسش برای حضور در محل کار در عید فطر کلی عصبی شده بود که: 

توقع دارند آدم روز عید هم برود سرکار.! 

گفتم: بله؟؟!! )

به هرحال ما همه اعیاد همه ادیان و ملل را عید می دانیم. همان قدر که والنتین را گرامی می داریم فطر و سپندارمزگان را. اصلن همه جشن ها را جشن می گیریم. باورمان هم بر این است  قرن ها بعد آن جشنی هایی می مانند که مردمی تر باشند. جشن هایی که مردم آن ها را  جاودانه می کنند. گیرم والنتین باشد یا سپندارمزگان یا.... که به باور من در دهکده جهانی آینده والنتین روز عشق است. 

باور نمی کنید؟ چند قرن بعد در همین روز و همین صفحه برایتان می نویسم که: 

روز عشقتان مبارک

نظرات 19 + ارسال نظر
الی جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 19:55

باهات موافقم ولی من ترجیح میدادم سپندار مذ رو برای همسرم هدیه بگیرم..به نظرم اینا بهونه است که آدما دچار روزمرگی نشن و یادشون باشه به عشقشون ابراز علاقه کننن

همه روزهای سال روز عشقه.
مهم فراموش نکردن عشقه.

محمد سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 14:16 http://mohamed.blogsky.com/

روز شما هم مبارک!
خیلی از دیدگاهتون تو این پست لذت بردم. تو نوشته هاتون واقعا بیطرفید و صادقانه مینویسید.
من خودم زیاد اهل عید و عیدبازی نیستم. یعنی چه نوروز باستانی ایران باشه یا عید فطر باشه یا قربان یا ولنتاین !
فرق بعضی عیدا با بقیه به نظر من فقط تو تعطیل بودن ونبودنشونه!))
البته حس خوبی به روزهای عید دارم .برام هم مهم نیست اصل عید برا کدوم مردمه! ایرانی عرب مسلمون یهودی کمونیست فرقی نمیکنه! مفاهیم انسانی و پاک مثل اعیاد واقعی موندگار میشن.

خیلی خوبه. پیشاپیش تمامی اعیاد شما مبارک.

فرشته سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:46 http://freshblog.blogsky.com

اینجا توی تلوزیون و رسانه ها و ... اینقدر روز عشق رو تبلیغ کردن که اگه کسی هم نمی خواست جشن بگیره شرمنده دولت و ملت می شد با برنامه های متنوع در سطح شهر و ... اما در ایران سعی در از یاد ملت بردن نه تنها روز والنتاین رو بلکه روز عشق باستانی خودمون رو هم از مردم قافل می کنن که چی که یه مبادا ملت شاد باشن. بماند بازم همت مردم ایران گرم که بدون پشتوانه دولت خودشون این جشن ها رو در خودشون می گیرن.... تبارک الله

در ضمن عرب ها رو چه به رز قرمز اونا همون خار و خاشاک و علف بیابانی بهم هدیه بدن از سرشون هم زیاده!

اینجام دیگه رژیم تسلیم خواست مردم شده.

کمال سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:46 http://baroonedeltangi.blogsky.com

سلام
ولنتاین با سپندار کلی فرق می کنه
ولنتاین دقیقا به عشق بین یه زن و مرد اشاره داره
ولی سپندار این طور که تو تاریخ اومده کلی تر بوده
بنده برای ولنتاین به عنوان کشیشی که با باورهای غلط مردم مبارزه کرد احترام قائلم
البته به ما نخورده که ولنتاینمون مبارک باشه
بماند برای روزی که مزدوج بشیم

نخیر والنتاین روز عشق. هر عشقی. ما تبدیلیش کردیم به هر عشقی. عشق اصلن سوا کردنی نیست. بسیاری از همجنس بازانی که به قول احمدی نژاد ما اصلن توی ایران ازشون نداریم هم برای هم کادو می گیرند. همکارها برای هم. خواهر وبرادر و ... و....و
شما هم بهتر است زود تر قبل از این که مزدوج بشوید کسی را بیابید که یک کمی اول والنتاینی باهم جال کنید بعدش مزدوج بشوید.
در ضمن آن کشیش با باور های غلط مردم مبارزه نکرد بلکه با دیکتاتور وقت که اجازه ازدواج به سربازان نمی داد مبارزه کرد و عقد سربازان و دوست دخترانشان را جاری می کرد. و در واقع در صف مردم بود.

انفرادی دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 13:18 http://www.enferadi.persianblog.ir

قبول است قربان...
:)

قبول است.

پروانه دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:23 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

در هند، افراطیون هند با برپایی تظاهراتی، کارت‌های ولنتاین را به آتش کشیدند. آن‌ها اعتقاد دارند که روز عشق، به فرهنگ‌شان لطمه می‌زند.
از خبرها


هند دمکرات ترین کشور جهان است. در یک گوشه این کار را می کنند و درگوشه دیگر آن را جشن می گیرند. ولی هیچ یک از این ها کاری به کار هم ندارند.

خاموش دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:48 http://laylay.blogsky.com/

پس تبریک :)

ممنون.

ترکه یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 21:45

متاسفانه امکان چاپ نزری که به زحمت نوشتم نبود

چه بد.

ر و ز ب ه یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 20:31

خواندم اما کمی تناقض در گفته ها دیدم به اون اشاره کردم!

باشه در دهکده جهانی عید هم معنی ای ندارد! به جای آن کریسمس را جشن می گیریم..

دهکده جهانی! من نمی دونم چرا این واژه من رو اذیت می کنه! همان قدر که با آن موافقم با گروهی از حامیان اون مخالفم!
چرا شو نمی دونم!

فکر نکنم پاسداشت فرهنگ غنی کشورمون به نژاد پرستی بره!
مگر غیر از این است که چیزهای خوب را نگه داریم و بدها را کنار بزنیم ؟؟

اینم میشه نژاد پرستی ؟؟ وگرنه عرب هم سوسمارش را بخورد حال ایرانی های عرب زده هم کله پاچه چیزی در سطح آن می خورند!

هر دو بد می کنند اما نه اونکه کله پاچه می خوره رو می پرستم و نه اونکه سوسمار می خوره رو ازش دوری می کنم.

هر دو انسان تنها با تفاوت فرهنگ و رسم. همین.

به هر حال سال به سال خرسندم که جشن های مهم ایران باستان با شکوه تر و پرطرفدارتر برگزار میشه!
شاید این جشن ها هم روزی به اون دهکده نزدیک شد!

کی از پایکوبی و خوشحال بدش می یاد؟؟ تا دلت بخواد ایران مون از اینجور جشن ها داشت! و اون دهکده هم شادی زیاد می خواد! پس به هم می یان!

شب خوش.
برای فردا هم تسلیت!

نوروز این روزها در گوگل هم جا باز کرده. این نشون میده که نوروز در آینده در جهان جایگاه خواهد داشت. و نیز سال نوی چینی ها. چرا که چینی ها یکی از تعیین کننده ترین ملت ها در فرهنگ آینده خواهند بود.

شیرین یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 14:36 http://www.aroundtheworld.blogfa.com

از جهانی فکر کردنت لذت بردم! روز عشق بر تو و افسانه مبارک!

بر تو هم که شیرین ترین شرینی های عالمی مبارک باد.

حسام یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 08:33 http://hessamm.blogsky.com

ما اصولا هر جایی که بهمان خوش بگذره اصلا همه قوم و خویش و دوست و آشنا رو فراموش می کنیم!‌ عین صحرای محشر!
اما خداییش یکی دو بار پیش خودم گفتم کاش بودین با دوربینتون از برخی سوژه های جالب توجه (!) عکس می گرفتین برای وبلاگ وزین عکسامون استفاده می کردین!

اصلن درستش همینه. والا خوشی زیادی نبوده. باز دستت درد نکنه که جای منو خالی کردی. پس آرزوی سعادت و شادی و نیکنامی و اینا برایتان می کنم.

حسام یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 08:11 http://hessamm.blogsky.com

ما که ولنتاین به یک مهمانی دعوت شده بودیم و خیلی هم خوش گذشت. اسم که مهم نیست. مهم اینه که به این بهانه دور هم جمع شدیم و زدیم و رقصیدیم و کلی صفا کردیم!

ضمن آرزوی خوشی برای شما و خانواده محترم و تبریک والنتین باید عرض کنم که:
اگر جای بنده را خالی نکرده باشید، کوفتتون بشه خبیثا.

لاله یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:37 http://barani.ca

به نظر من همه جشنها قشنگ هستن.چون شادی به همراه دارن و به نظر من هیچ عیبی نداره آدم همه رو به خاطر داشته باشه و یادی ازشون کنه.
اینجا چون یه کشور چند فرهنگیه هر روز یه عید و یه جشن هست و همه هم برگزار میشه.
ولنتاین شما هم مبارک :)
اما نمیدونم چرا با خوندن نوشته شما یاد موضوعی افتادم.چند سال پیش یه مومیایی توی پاکستان پیدا شد (شاید هم مرز ایران و پاکستان دقسق یادم نیست) از قاچاقچی ها گرفتن.میگفتن که مومیایی یه شاهزاده پاکستانی بوده.مصر میگفت اصلا مومیایی مال مصر هست و هیچ جای دیگه ای مومیایی نداشتن.ایران سند و مدرک ارائه داد که هر دو خفه این یه شاهزاده ایرانی بوده.تو همین هاگیر واگیر مشخص شد اصلا مومیایی تقلیبی هست و قاچاقچی ها هم کلاه بردار بودن که از شانس بدشون گیر افتادن :)))

شاید از ایران باستان و اینا یاد مومیایی افتادید.
این مومیایی ها زیادند. این یکی را که نوشتید را هم یادمه.

ر و ز ب ه یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 00:58

سوگ سیاوش و عید همزمان ؟؟
این دو که هیچ وقت همزمان نمی شود!
هر که به جای خود!
این جشن ها و عذاهای عربی است که گاه به گاهشمار ما برمی خورد.. وگرنه ما برای سیاوش هم سوگ می گیریم و هم برای زرتشت..

افسانه کربلا را از من نخواه! همان طور که این زرتشت را جور دیگر شنیده بودم! نه اینکه در جدال با ده ها هزار کفر! شهید شدند!

از من حسن صلح طلب را بخواه! از شخصیت او کمی خوشم می آید.. چون طرفدار صلح بود بر خلاف پدر و جد و خویش خودش.

ببین من با خیلی از گفته های شما موافق هستم! اما من بر این باورم که حداقل به رسالت خودمون در پاسداشت این میراث و فرهنگ خودمون ارج بذاریم.

همان طور که آن لهستانی و اروپایی والنتاین را جشن می گیرد ما هم سپندامذگان را جشن بگیریم!
مگر عیب است وقتی خودمان جشن با قدمتی نزدیک به ۴۰۰۰ سال داریم به جشنی با قدمتی زرو بزنه نزدیک به چند صد سال روی بیاریم ؟؟

این میشه همون دور شدن از فرهنگ..

هتا عرب ها هم از فرهنگ خودشون دور نشدن و هنوز سوسمار می خورند و زن را آدم حساب نمی کنند حال ما باید دور شویم ؟؟!!

در مورد اون دهکده هم دور می بینم که حالا حالاها با این وضع روزگار ما بگذارند هتا به اون نزدیک بشیم!

من و تو نزدیک بشیم اون همه مردم ایران رو می خوای چه جور نزدیک کنی..
راه بلندی در پیش است..

ای خدا خیرت بدهد. تو اصلن پاسخ های مرا درست نمی خوانی. من که نوشتم در یک تقویم این دو با هم دریک چا نمی آیند که.
من گفتم سپندار مزگان را هم جشن بگیریم.
پاسداری از فرهنگ خودمان را هم تا وقتی درست می دانم که مرا به شوینیسم و نژاد پرستی نکشاند.
هیچ کس هم نمی تواند جهان را از رسیدن به یک دهکده جهانی باز دارد.
این دهکده با تکنولوژی وسائل ارتباط همگانی که به سرعت دارد پیشرفت می کند خیلی زودتر از آن چه که فکر می کنی تشکیل میشود.
در مورد زرتشت و امام حسین منظورم عدد ۷۲ بود.

ر و ز ب ه شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 18:02

برای من هم اصلن مهم نیست که چه روزی عشق است!
مهم از بین رفتن خیل بزرگی از رسم ها و فرهنگ ایران است!

این برایت مهم نیست ؟؟

اگر عاشورا در روز ۱ فروردین افتاد (که نزدیک آن هم چنین افتاده) شما جشن می گیری یا عذا ؟؟

نگو هم جشن هم عذا ! یک گزینه داریم! فقط..

ببین گفته من اینه که چرا باید تمام این جشن ها رو یک یکی زیر پا بگذاریم و مثل اون دهکده جهانی شویم!

چرا اون دهکده جهانی مثل ما نشن ؟؟

این که شد همرنگ جماعت شدن!

هر آزادی یک تاوان دارد! و همین دست نزدن ها هم تاوان اون هست.. یک روز به سرانجام می رسد..
حال چه یک سال چه ۱۰۰ سال !!

+ در مورد روز عشق هم به گفته خودت هر روز روزه عشقه (نیشخند) چه اسفندگان و چه والنتاین و در عرب رو هم نمی دانم!

تاسوعا و عاشورا در ایران باستان عزا بود. یعنی قبل از اسلام. به یاد سیاوش هم عزا بود. نامش هم سوک سیاوشان بود. بعد از اسلام ایرانیان امام حسین به جای سیاوش نشاندند.
امام حسین با ۷۲ تن از یارانش در کربلا شهید شد.
زرتشت با ۷۲ تن از یارانش در ارومیه شهید شد.
این ها به هم شبیه نیستند؟
حالا اگر به تو بگویم که روز عید با سوک سیاوشان یکی شده چه می کنی؟ هر چند یکی نمی شود چون در یک تقویم مناسبت ها جا به جا نمی شود.
در ضمن من کی گفتم جشن ها را زیر پا بگذاریم. من گفتم که همه چشن ها را بگیریم. ولی یواش یواش آنهایی که مردمی ترند در دهکده جهانی باقی می مانند.
چرا اون دهکده جهانی مثل ما نشن؟. این میشود شوینیسم که در دهکده جهانی محکوم به فناست. در ضمن بسیاری از مردم جهان فرق ایران و عراق را نمی دانند حالا بیاییم به آنها بگوییم سپندارمزگان را به جای والنتاین بگیرید. خودمان بگیریمش، گرفتن آن ها پیشکش.

پروانه شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 15:36 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

با تاریخ بیگانه ایم:
یکی از دردهای مملکت ما این است که حتی تحصیل کرده های ما با تاریخ میانه خوبی ندارند... ملتی که تاریخ گذشته اش را نمی داند همه چیز را خودش باید دوباره تجربه کند

نقل از کتاب جامعه شناسی خودمانی


من هم کمی این متن را تغییر می دهم و می نویسم:

یکی از دردهای مملکت ما این است که حتی تحصیل کرده های ما با تاریخ میانه خوبی ندارند... ملتی که تاریخ گذشته اش را نمی داند همه چیز را دیگرانی که از او یاد گرفته اند به نام خودشان تمام کنند و به شکل دیگری به او غالب کنند و آن ملت بگویند به به و چهچه و به هم اس ام اس بزنند و....

خودمانیم. من خودم یه شخصه تا وقتی اینترنت و اس ام اس نبود این بخش از تاریخ خودمان را نمی دانستم. یعنی سپندارمزگان را.
ولی با والنتین از وقتی که تلویزیون هم نداشتیم آشنا بودم. یعنی توی رادیو از آن می شنیدم. و توی مجله دختران و پسرانی که آن وقت ها در می آمد. اوائل دهه چهل.
آن وقت هایی که توی خیابان دایناسور به گاری می بستند.....

پروانه شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 15:29 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

شما حتمن چند قرن بعد زنده اید ولی من نیستم بیام اینجا و بخوانم شما چه نوشته اید.

جشن های ایرانی:

پس از گفتگو در باره ی کتاب جامعه شناسی خودمانی هر بار که در جستجوهای اینترنتی ام به نوشته ای در مورد این کتاب می رسم ، می خوانمش در یکی از آنها به آدرس زیر
http://www.shariaty.com/librery/jame-shenasi-khodemani.htm
قسمتی از آن را انتخاب کرده ام که در پیام بعدی می نویسم.

چرا و با چه اطمینانی می گویید نیستید؟ عجله نکنید. درست است که زندگی سخت است ولی به سختی اش می ارزد چرا که ولی وقتی بروید دیگر تمام است. از من گفتن. حالا شما گوش ندهید.

ر و ز ب ه شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:22

جالب بود!
خوشم آمد!

این گفته ها شب پیش هم در زبان کسی دیگر به گونه دیگر شنیدم :)

این طور که شما فرمودید باید ۳۶۵ روز سال رو برای تمام کشورهای دنیا ما تو جشن باشیم؟؟
البته چه خوبه! همه روز جشن باشه تا عذا و خیمه شب بازی و قمه زنی!

ببین من برای همون والنتاین هم ارج می گذارم! هم برای اون فطر عرب ها.

اما وقتی خود والنتاین رو خیلی از مردمدنیا همین اروپایی ها قبول نداررند من را چه کار است به عنوان یک ایرنی آن را جشن بگیرم ؟؟

در آلمان به عنوان روزی شوم به حساب می آمد.
در انگلستان و بلژیک وشمال فرانسه و آمریکای شمالی روز ولنتاین بر پایه ی قرعه جفت هایی برگزیده میشدند که در عرض سال (تا روز 14 فوریه سال بعد)یک رابطه عاشقانه شوخی وار میداشتند و به تازگی در این روز گل را به هم هدیه میکنند.

من چه کار کنم ؟؟

حال ایرانم..


ای آرمئی‌تی‌، ای نماد و نشانه ایمان و دوست داشتن، آن پرتو ایزدی را که پاداش زندگانی سراسر نیک‌منشی است، به من ارزانی دار» (گات‌ها هات 43 )

+ سپندارمز یا سپنتا آرمئی‌تی ایزد بانوی زمین است و جشن اسفندگان یادآور این امشاسپند سودرسان است.

یکی از شوندهای پس ماندن ایرانی ها دور کردن اونها از فرهنگ غنی اونها بوده و هست.
درست که من هم بر این باور هستم باید خواندن اینکه چه بودیم و چه کردیم را فراموش کرد و به خواندن چه هستیم و چه کردیم روی اورد اما شناختن و رسیدن با اون باورهای قوی می تونه به این چه کنم های نو یاری برسونه!

من به فطر و والنتاین ارج می گذارم.

ولی جشن های ایران خودم رو جشن می گیرم! حال تو خواهی والنتاین رو بگیر و آن دهکده جهانی هم والنتاین رو!

همان طور که مهرگان و سده و آبانگان و آذرگان و همه رو جشن می گیرم.

همون طور که گروه بیشماری از مردم هند سپندارمذگان رو جشن می گیرند..

اینم از وطن پرستی نیست که من با واژه پرستش مخالفم! این از وطن دوستی است و تا تیک تاک آخر هم با ما خواهد ماند.

پاینده ایران.

+ پوزش بنا به برداشتن تارنمای شما از حضرت عشق. بنا به همون مشکلی به بهت گفتم باید کمی بیشتر مراقب باشم همین طور مراقب دوستان خودم. :)

من فکر می کنم که در واویلا بازار فعلی باید طوری نوشت که بتوانی به حیاتت ادامه دهی. این روزها هیچ کس جز کانال ها و تشکیلات های عریض و طویل برون مرزی برای آدمهای در بند دست نمی زنند.
به قول ابراهیم نبوی
قهرمان زنده را عشق است.

فرناز شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:24

سلام . برایم جالب بود که چقدر نقطه نظر من و شما در این مورد به هم نزدیک است .. اینروزها با همه چه در اس ام اس ها یا ایمیل ها و چه در گفتگوهای رودررو همین را میگفتم که هیچ اهمیتی ندارد که مناسبت آن چیست و در کجای دنیا رایج هست یا نیست مهم اینست که آدم به مهر .. عشق و دوستی فکر کند و هرچیزی که چنین بهانه ای را در اختیارمان بگذارد ارزشمند است .
برای شما و تک تک خانواده ی عزیزتان روزها و هفته هائی پر از عشق آرزو می کنم .

معمولن نظرات بزرگان خیلی شبیه یک دیگر است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد