بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

دستی میان آیینه و من لغزید

 

یدالله رویایی

یدالله رویایی را از سال ۴۴ یا ۴۵ بود که شناختم. آن گاه که در تنها کانال تلویزیونی ایران برنامه ای در روزهای یکشنبه داشت. یا روزی دیگر غیر از این یکشنبه ها.

نام این برنامه را به یاد نمی‌آورم.

آن روزها آن‌چه که از وی می‌شنیدم را فقط دوست داشتم. نمی فهمیدم. ولی این روزها هر وقت که به سراغ وب سایتش می روم، در دهکده ای در فرانسه، کمی می‌فهمم. از آن زمان‌ها هم که مانیفست شعر حجم را نوشته بود، شعر حجم را بیشتر از انواع شعرهای دیگر دوست داشتم. دارم.

-  وب سایتی در یک دهکده‌ای در فرانسه؟

- نامش همین است. 

- رویایی و فرانسه؟ 

- خب آره. پس کجا؟ این‌جا؟؟؟!!! باز هم از این علامت ها بگذارم؟

هرگز فکر نکرده بودم که روزی دیگر او را در این سرای بی کسی نمی‌بینم و پی او را باید از دیاری دیگر بگیرم. و این مرا وا می‌دارد که به نظام حاکم بر کشورم به چشم بیگانه نگاه کنم. بر من به قول همین حاکمان حرجی نیست. که به قول خودشان مبارزان عرب را بالاتر از بزرگان ادب نشانده‌اند. غمی نیست. به قول فروغ: تاریخ است که  بر تباهی اجساد ما قضاوت خواهد کرد. 

-چه ربطی داشت این تاریخ و اجساد و ..  

خودتان ربطش بدهید. اولین شعری که از وی در زندگی حفظ کرده ام در پایان این متن آورده ام. بی هیچ شرحی.

ولی بگذار این‌جا یک چیز دیگری هم بنویسم و آن این که: 

 من هر غروب یک روز تعطیلی به یاد این قطعه از یکی از اشعار رویایی می افتم..

وز جاده های بدبخت

 گنجشک‌ها غروب را به خانه‌ام آورده‌اند.

گنجشک‌های بی‌کار

گنجشک‌های روز تعطیلی. 

***

و اما آن شعر:

دستی میان آینه و من

لغزید

شعر از میان آینه دستی شد

اینک میان خلوت و تاریکی

تفسیر دست ها را بر جاده می‌نویسم

و جاده از سخاوت پر می‌شود.

آن‌سوی من

که خلوت آیینه است و تاریکی

پر می‌شود برهنگی جاده از عبور

تفسیر دست، عابر آیینه می‌شود.

*** 

پ. ن. 

به چاپ چهارم هفتاد سنگ قبر هم رسیدم. از آن هزارتا یکیش گیر من آمد. 

***

بخش نظر دهی را هم باز می گذارم. که پر شود از نظراتی هم‌چون:

وبلاگ خوبی داری. می‌خواهی پولدار شوی؟ ما را لینک کن.

وبلاگ خوبی داری. به من هم سر بزن. 

وبلاگ خوبی داری. ما را لینک کن و بعد بگو که با چه نامی تو را لینک کنیم.

وبلاگ خوبی داری..................کوفت.

نظرات 7 + ارسال نظر
ب. سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 19:36

سه تا بالا رو که خوندم یاد وقتی راهنما میزنی در عبور از برهنگی جاده و ملت بدتر راه نمیدن افتادم.

تازه بعضی وقتها به بغل دستی مان هم می گوییم دستش را از پیجره بیرون بیاور و علامت گردش به راست بدهد. خودمان که قربان خودمان بروم در گردش به چپ یکدستمان گوشی موبایل -ببخشید همراه- است و دست دیگرمان فرمان که اگر آن را هم ول کنیم دیگر به هیچ سمتی جز مرگ نمی رویم.

فرناز سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:23

راستی چه وبلاگ خوبی داری . چرا منو لینگ نمی کنی ؟!!

با چه اسمی؟

فرناز سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:22

برای من امروز روز فکر کردن به دلتنگی ست ! دلم برای برادرم تنگ شد وقتی که نزدیک بود و من بچه بودم و اون شعرهای یدالله رویایی رو با لحن خودش می خوند گاهی جدی گاهی شوخی .. بعد یادم اومد که من در طول بچه گی چقدر از این ها شنیدم اما چرا بعدها خودم نخوندم ؟

سی سال است که این کتابها در دسترس عمومی نیستند. شایدعلتش این باشد.

پروانه سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:49 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

فکر نمی کردم شما از طرفدارهای شعر حجم باشید!

از خواننده های همیشگی سایت رویایی هستم. یکی از پست هایش که در مورد شاملو بود خوانده اید؟

رویایی را انسان بسیار بالایی می بینم و در سایتش آرامشی دلپذیر وجود دارد.

من متاسفانه یا خوشبختانه پیرو نظریه هنر برای هنر هستم و نه هنر برای مردم. آنقدر که یک تابلوی نقاشی نامفهوم -از نظر من- سالوادرو دالی مجذوبم می کند و ساعتها تصویرش در ذهنم نگاه می کنم آثار لئوناردو داوینچی جذبم نمی کند.
آن مطلب را هم نخواندم. می خوانم.
رویایی بسیار رویایی است. من هر وقت که به سراغ سایت او می روم دور و برم را سکوت می گیرد. و من در آن جا غرق می شوم. این را یکبار هم برای او نوشتم.

نیما سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 04:20

وبلاگ بسیار زیبائی دارید
در صورت تمایل لینک من را در وب خود قرار دهید
وگرنه بر وبلاگ شما آن میرود که بر باخه رفت!

با تشکر

خیلی وقت است که بر ما آن رفته که بر باخه رفت.
در ضمن لینک شما بر تخم چشممان جا دارد. وبلاق چه قابلی دارد.

امامی دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 23:34 http://www.pardis.us

با سلام.
از موضوعات مطرح شده در وبتان بسیار خوشم آمد .
از اینکه با شما تبادل لینک کنم خوشحال می شوم.
در صورت تمایل لینک زیر را در وب خود قرار دهید.
عنوان لینک: **گالری تصاویر پردیس**
آدرس لینک: www.Pardis.us
در صورت ایجاد لینک در وب خود به بنده اطلاع دهید تا لینک شما را در لینکستان پردیس قرار دهم.
با تشکر - امامی (مدیریت وب سایت پردیس)

؟

خاموش دوشنبه 25 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 23:30 http://laylay.blogsky.com

به به؛ به به؛ به به؛ به چه وبلاگ خوبی دارید! تورو خدا به منم سر بزنید ;)

(آیا جواب شما چه خواهد بود؟ همان کوفت؟!!! خدا نکند از شما بعید است D:)

ما غلط بکنیم به وبلاگ شما بگوییم کوفت. ولی بعدی را ببینید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد