بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

غزل 248 از حافظ شاملو *


نمایی از آبیدر کردستان

بهار هشتاد و هشت خورشیدی


 ای صاحب فال بدان و آگاه باش که هر چه می خواهی، از باد صبا می خواهی. اصلن می دانی باد صبا ینی چه؟ نمی دانی. پس بگذار برایت بگویم.  باد صبا به روایت دکتر محمد معین عزیز، ینی بادی که از جانب شمال شرقی می وزد و آن بادی خنک و لطیف است. بنابراین هرآینه چنین بادی را حس کردی، هر آنچه که دراین غزل از  آن شرحی برفته، می توانی درخواست بکنی. و تا آن باد وزیدن نگرفته است، شرمنده ام. راه به جایی نمی بری. خلاص.


عزل را با صدای خودم و کلیک روی هر یک از ابیات زیر بشنوید.


ای صبا نکهتی از خاک ره یار بیار!

ببر اندوه دل و مژده دلدار بیار!

نکته‌ای روح فزا از دهن یار بگوی!

نامه‌ای خوش خبر از عالم اسرار بیار!

تا معطر کنم از لطف نسیم تو مشام

شمه‌ای از نفحات نفس یار بیار!

به وفای تو! که خاک ره آن یار عزیز

بی غباری که پدید آید از اغیار بیار!

گردی از رهگذر دوست به کوری رقیب

بهر آسایش این دیده خونبار بیار!

دل دیوانه به زنجیر نمی‌آید باز

حلقه‌ئی از خم آن طره‌ی طرار بیار

خامی و ساده دلی شیوه جانبازان نیست

خبری از بر آن دلبر عیار بیار!

شکر آن را که تو در عشرتی ای مرغ چمن

به اسیران قفس مژده گلزار بیار!

روزگاریست که دل چهره مقصود ندید

ساقیا آن قدح آینه کردار بیار!

کام جان تلخ شد از صبر که کردم بی دوست

خنده‌ئی زان لب شیرین شکربار بیار!

دلق حافظ به چه ارزد به می‌اش رنگین کن

وان گهش مست و خراب از سر بازار بیار!


***

تصویر حکایت از هوایی پاک است که غزل را روی آهنگی به همین نام خواندم.  Aria pulita 


نظرات 9 + ارسال نظر
الهام پنج‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 20:28 http://www.hoboterang.blogfa.com

چه بد ... نشد هیچ کدوم از بیت ها رو گوش بدم . فکر میکنم مشکل از سیستم من باشه.

همه ی شعر ها به یک پیوند می رسد. گاهی پیکوفایل مشکل پیدا می کند. همین الان ینی کمی مانده به دو صبح، مشکلی ندارد.

انا یکشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 19:29 http://anatbs.blogfa.com

تازشم حتما کلاغه منم و لی طوطی بهش توجه میشه خیلی ها دوسش دارن شما هم با این داستاناتون واقعا که

ینی می فرمایید ما با این داستانمون بریم کشکمونو بسابیم؟

انا چهارشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:25 http://anatbs.blogfa.com

هی میگین اونور اب شما یا دخترتون خارج از ایران هستین؟کجا؟ !!! بخاطر تحصیلات یا شغل خارجین یا خارجین؟ من الان احتمالا یک سوم سن شما رو دارم نه یک دوم (باالاخره جای دخترتون) ولی افکارم و دلم پیر شده از دست زمونه

من ایرانم. منظورم از اونور آب، بعد از مردنه. بهشت و جهنم و ...... اینا. با این گفته، دوباره شاید لازم باشه پاسخ های من رو بخونید. من در مجموع، همیشه فکر می کردم کسانی که باورهای مذهبی دارند دیرتر از کسانی که به دنیای متافیزیک باور ندارند پیر می شوند و بیشتر آرامش خاطر دارند. ظاهرن در مورد شما این نیست. یا اصصن اشتباه فکر می کردم؟

انا سه‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 10:58 http://anatbs.blogfa.com

واقعا!!!! عکس جالبیه و اسم دخترتون هم قشنگه /خوشبحالتون چقد سرخوشین ولی من که اصلا دل و حوصله هیچی ندارم ارزومه زودتر بمیرم راحت بشم ازین دنیا و بعضی ادماش .این دنیا باشه مال همونایی که دوسش دارن/اون بیت دومی ببر انده....رو زدم وگوش کردم خوب بود

ممنون.

دوست داشتن دنیا برای این خوبه که موقتیه. بعد از مردن که گفتم حداکثر برای همه صد ساله دیگه است، تمومه.
اون ور آبم با همه خوشی هاش چون ابده بعد از یک مدت عادی میشه و حوصله مون سر میره. شاید اونایی که به تناسخ معتقدند خوشتر باشند. چرا که همین که توی اون ور آب حوصله شون سر رفت بر می گردند. این بار مثلن در شکل و شمایل یک حیوان.
اونو دیگه چه کار کنیم؟

انا دوشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 17:32

نه همین بستری کن خوبه کلمه بگیر که قابل حدسه /من پروفایلم چیزی نداره ولی برای انتخاب وب برای لینک کردن حتما پروفایل برام مهمه /راستی اون عکس اون بالای صفحه عکس استاد یا پدر کیه ؟

اون عکس پدر ترانه است. ترانه هم ینی دختر من.
پس اون عکس منه.

بستری کن من رو یاد بیمار میندازه و در آغوش بگیر یاد عشق.
با این حساب ینی بازم مرگ بهتره؟

آزاده یکشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 17:21 http://yekfenjanandishe.blogfa.com

سلام با احترام و ادب دعوت می کنم شما را به خواندن پست " رقابت با مردان "

چشم.

آزاده یکشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 17:20 http://yekfenjanandishe.blogfa.com

سلام دوست گرامی

سپاس از این شعر زیبا و دلنشین
حافظ است و باد صبا ...
دست گلتون درد نکنه

ممنون.

پاپیون شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 14:58 http://http://oinion.blogsky.com/

این شعر رو استاد شجریان خاندند به همراهی تار نوازی استاد پیرنیاکان
بسیار بسیار زیباست
این بیتش رو دوست دارم
شکر آنرا که تو در عشرتی ای مرغ چمن
به اسیران قفس مژده گلزار بیار

از این بیت ِ خودم دوست تر می داری؟
دلق حافظ به چه ارزد به می اش رنگین کن
وانگهش مست و خراب از سر بازار بیار

فروزان شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 15:27

سلام به به یه شعر زیبا و پر از لطافت از حافظ نازنین
خدایی هر موقع باد میاد دلم هوای حافظو میکنه
چون خیلی با این باد صبا حال کرده
هیچ موقع هم این باد یادآور احساسات بد نبوده والا باد صبانمیشده
اگه بد بوده دیگه صبا نبوده
دستتون درد نکنه

خودم که ممکنه صدهابار دیده باشمش. ولی هرگز به فکرش نبودم که این باد صباست یا نه.
ممنون از تشویقتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد