بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

یلدای نود و یک خورشیدی



صدای غزل را با کلیک روی بیت اول بشنوید


پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود

مهرورزی تو با ما شهره‌ی آفاق بود.

یاد باد آن صحبت شب‌ها که با نوشین لبان

بحث سرُ عشق و ذکر حلقه‌ی عشاق بود.

حسن ِ مه‌رویان ِ مجلس گرچه دل می‌برد و دین،

بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود.

از دم  صبح ازل، تا آخر شام ابد

دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود.

بر در شاهم، گدایی نکته‌ای در کار کرد

گفت: "بر هر خوان که بنشستم، خدا رزاق بود"

سایه‌ی معشوق اگر افتاد بر عاشق، چه شد؟

ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود.

در شب ِ قدر ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن

سرخوش آمد یار و جامی بر کنار ِ طاق بود.

رشته‌ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار

دستم اندر ساعد ساقیُ سیمین ساق بود.

پیش از این کین سقف سبز و طاق مینا بر کشند

منظر چشم مرا ابروی جانان طاق بود.

شعر حافظ در زمان ِ آدم اندر باغ خلد

دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود


نظرات 13 + ارسال نظر
آروین شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 13:56

صدای شما و غزل حافظ که نیازی به تعریف نداره... یکم البته هوم داشت
اما قوالی رو خیلی دوست داشتم... شمسو دوعا بدرو دوجا دیریریم ریم
آلبوم کامل نصرت فاتح علی خان رو از کجا میشه یافت؟
گوگل سرچ و دانلود؟

Manam az google peydash kardam, hoom ru ham nemitoonam karish bekonam

حمید پنج‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1391 ساعت 01:52 http://shaiadkeaiande.blogfa.com

حافظ که خودش عالمی دارد...

فرناز چهارشنبه 13 دی‌ماه سال 1391 ساعت 23:56 http://farn-sighs.blogsky.com

رسیدن به خیر ! به خودم گفتم !!! بیش از یک هفته بود که اینترنت نداشتیم . سه دقیقه داشتیم و سه ساعت نداشتیم . سه ثانیه داشتیم و هزاران ثانیه نداشتیم .........
اول مشکلات مخابراتی بود و دوم مشکلات داخلی ..
خلاصه رسیدن به خیر

این شعر را خیلی خیلی دوست دارم و این حافظ شاملو را البته . ولی جالب است بدانید که مال من از مال شما خیلی قدیمیتر است . امسال در شب یلدا دوستی یک شعر از یک شاعر بسیار نو پرداز خواند . خیلی خیلی چسبید .

چه خوب که مشکل اینترنت شما شاید البته کمی تا قسمتی حل شده باشد.

این چاپ سوم سال 1360 ه.

آقای پدر دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 18:14 http://rastavand.blogfa.com

آقا من پشیمون شدم . همون وبلاگ خوبه . توو فیس بوک نمیشه روده درازی کرد.
آدرسش را گذاشتم. حوصله داشتید بخونید .

باشه میام سر می زنم.
اونجا برای نوشته های لحظه ای خوبه و اینجا برای کارهای ماندگار.

آقای پدر یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:25

وبلاگ شما . گمش کرده بودم. راستی شما فیس بوک ندارید ؟ آخه منم فیس بوکی شدم :)

گاهی هستم. ایمیلتان را بنویسید پیداتان کنم.

نیره شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 17:20 http://bahareman.blogsky.com/

وقتی بررسی می کنیم و پژوهش ها و جستارهایی که درباره آیین مهری را می خوانیم، می بینیم که مسیحیت هر چه دارد از آیین مهری است و البته خیلی چیزهای دیگر که اگر بنویسم پیل بانان... هی... وای... حرف بد...هه

کاملن درست می گید.

آقای پدر شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 14:07

بالاخره آدرس این وبلاگ یادم اومد :)

کدوم وبلاگ؟

فلورا جمعه 8 دی‌ماه سال 1391 ساعت 19:16

هرچند دیر بیامدم اما بسیار لذت بردم
این غزل رو خیلی دوست دارم... بهمین خاطر خوشحال شدم که به شوخی برگزار نکردیدش
برای اطلاع از کریسمس و میترا و یلدا دعوتتون میکنم به ترجمه مدخل بلند میترائیسم در دانشنامه ایرانیکا بقلم پرویز جاهد
http://30mail.net/news/2012/dec/24/mon/28145
بخش دوم
http://30mail.net/news/2012/dec/28/fri/28257

مدتی است پیل تر شکنمان با ما کنار نمی آید. این است که دو لینک شما درو از دسترس است.
در مورد غزل هم فرصت نکردم. اگر نه شرحش در پی می امد.

نیره چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:30 http://bahareman.blogsky.com/

در واقع یلدا تولد مسیح نیست! وقتی بدخواهان آیین مهری که تمام تلاش خود را برای از بین بردن همه ی نام و نشان این آیین به کار بردند، نتانستند جشن شب زاده شدن ایزد مهر را خاموش کنند و از بین ببرند از ترفند دیگری استفاده کردند و گفتند این شب عیس مسیح متولد شده!

من دانشم در این زمینه از کتاب میتراییسم نوشته ی هاشم رضی است. آنجا مسیحیت را ادامه ی منطقی میتراییسم می داند. و تا حدودی هم با نظر شما موافق است. با این باور این تولد می تواند درست باشد.

آرام سه‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1391 ساعت 05:05 http://bahare2mehraban.blogfa.com

حداقل خوشحالم که بعد از چند روز که از یلدا گذشته, یلدایی که نفهمیدم کی اومد و کی رفت, شما باعث شدین یک شعر حافظ بخونم. امشب حتماً چند تای دیگه هم میخونم. شاید هم فال بگیرم. البته امشب شب کریسمسه, نه شب یلدا. همه چیمون قاطی پاتی شده. امیدوارم حافظ ما رو ببخشه.

کریسمس بعدها شد کریسمس. کریسمس یا تاریخ تولد عیسا مسیح همون شب یلداست. یا شب یلدا همونه. بهرحال مسیحیت ادامه ی میتراییسمه . فرقی نداره.
کریسمس مبارک.

جوهر شنبه 2 دی‌ماه سال 1391 ساعت 16:50 http://chekehjohar.blogfa.com/

ممنون که چنین فضای متنوعی را با اشعار حافظ ایجاد کردید
عالی بود
باز هم ممنون

ممنون از شما که این فضا را چون اشعار حافظ دیدید.

محبوبه جمعه 1 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:00

چی دلچسب و دلنشین تر از یه فال حافظ تو شب یلدا ... دیشب شنیدمش. سپاس :)

سپاس که شنیدیدش.

نیره پنج‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:34 http://bahareman.blogsky.com/

ینی این قدر روان بر روح من چکید این غزل و این قدر بر دلم نشست که حد نداره... چقدر احساس نزدیکی داشتم بهش

چه خوب. بنابراین امشب دیگه فال نگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد