بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

هیچ مگو*

گفتم: 

 ای عشق، 

               من از چیز دگر می ترسم .

گفت: 

آن چیز دگر، 

               نیست دگر ،

هیچ مگو. 


 ***

  * مولوی

__________________

بالاخره همتم بدرقه ی راه شد

__________________

نظرات 33 + ارسال نظر
دارا سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 20:17

ما هم آمدیمدرجمع عشاق..................
دیرآمدیم؟

عشق را از هر جایش که بگیری، عشق است.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 14 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:29

با پوزش
در پیام سه شنیه هفتم تیر که اینجا نوشته ام نام «فلورا ی گرامی» پس از «دیدن چهره ی» جا انداخته ام.

آرمین دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 13:40

این تبلیغات بالای وبلاگتونو دیدید؟
خیلی باحالن .وبلاگ یه چیز میگه تبلیغ یه چیز دیگه .

آره دیدمشان. این را به خاطر گل روی گردانندگان این وبلگ صلواتی و برای چرخیدن آن، می پذیریم.

رشاد دوشنبه 13 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:40

و احترامی که با پول خریده بشه حتی به درد ... آدم هم نمیخوره!_ رشاد

آدم بله. ولی ...............

شمس یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:31

ادم بزرک خودباید بزرکی واحترام خود راحفظ کند تابهش احترام کذارند شمس

و اگر کسی احترام خود را حفظ نکند باید باپول دیگران را بخرد تا به او احترام گذارند. - محسن

سارا خانوم یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 00:09

سلام رفیق
نگی نمیام بی وفا شدم
هم میام
هم میخونم
هم پیامها رو میخونم
ولی وقتی حرفی واسه گفتن نمیمونه.........چی باید بگم
این پست طولانی مدت نشده؟؟؟؟؟؟؟؟نمیخوای هوای دلمونو تازه کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من اصلن نمی گم رفیقام بی وفا شدن یا میشن. رفییق که بی وفا نمیشه که نوکرتم.

منم تا امروز گم شده بودم. دوباره پیدا شدم.

شهرزاد جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:30

این که ابیات را این گونه نوشته اید با فضای فکری مولانا هم مطابقت دارد. وزن های متنوع شعری مولوی و نوع گفتار او در غزلیاتش تاییدی است بر این که مولانا از سخن کهنه و دنبال کردن عاری از نوآوری ِ شیوه پیشینیان به شدت گریزان بوده. بسیارند ترکیب های وصفی و اضافی که در غزل های مولانا است و برساخته ضمیر متعالی و ذهن خلاق او، قدرت تصرف و بازآفرینی او در الفاظ وشکل متفاوت غزل سرایی اش نشان می دهد که او شعر گفتن به شیوه کهن را دوست نداشته و همیشه به شکل جدید از گفتار و سخنی نو علاقه مند بوده:
هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
بگذرد از حد جهان، بی حد و اندازه شود
****
نوبت کهنه فروشان در گذشت
نوفروشانیم و این بازار ماست

حالا اگر این نوآوری در بازخوانی و نوشتار ابیات پرمایه اش هم نمود پیدا کند که چه بهتر
مولانا در عالم ادبیات و در شیوه غزل سرایی و به طور کلی سبک گفتار دگرگونی و نوگرایی بسیاری را باعث شده و چه خوب که این دگرگونی را یک بار دیگر در صدای شما با همراهی نوایی متفاوت می شنویم.
نکته دیگری که باعث می شود به خصوص این غزل را خیلی دوست داشته باشم، سادگی و صمیمیتی است که در پس تک تک واژه های آن است، با خوانش دوباره این غزل حس می کنم که خود مولوی با آن سادگی و زبان بی تکلف و لهجه مردمی اش رباب بر کف گرفته و می نوازد و می خواند من غلام قمرم... این غزل و کلن همه غزل های مولانا آن قدر آهنگین و شورآفرین اند که حتی اگر بدون هیچ موسیقی به آن گوش کنی از موسیقی درونی اش به وجد می آیی و لذت می بری، به هر حال ممنون برای این غزل شورانگیز و همتتان همواره بدرقه راه

من فکر می کنم چیزی که شعر به شیوه امروزی را مردم شاید در مجموع آسانتر بخوانند همین شیوه نوشتن است.
با شیوه سنتی به جرات می توان گفت که درصد بسیار زیادی از مردم اصلن نمی توانند شعر هیچ کسی را بخوانند. نه مولانا نه حافظ. حالا سعدی اشعارش ساده تر است و درست خوان بیشتر دارد.

شیوه سنتی به دلیل شیوه و حجم کار باید رعایت شود. این جوری نوشتن هم برای تکنویسی زیباست. ای کاش می شد همه ی مولانا را اینگونه نوشت.

نیره جمعه 10 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 00:35 http://bahareman.blogsky.com/

درود
من شوربختانه هر از چند گاهی آن هم با فاصله ی زمانی ی زیاد به صداهایی که می شنویم سر می زنم و در واقع از بخت بدم باید بگویم برای من شده صداهایی که نمی شنوم!!! برای خودم متاسفم. و ام اساسن این عشق توهم آدمی است از دنیایی که دوست داره. البته من مطالعات غیر رسمی ای رو در باره ی جمعی از عشاق حال و گذشته انجام دادم که منو کلن به تعریف بسیار شفافی تا حالا رسونده. در کل می شه همون دروغ و نچشیدن غم بی نانی و گرسنگی را درباره اش به کار برد. نمی شه؟

چه خوب که مدتیه که شما به این دنیا برگشتید.

ببیند به عشق هر چه می گید بگید فقط دروغ نگنید. یعنی نگید عشق دروغه یا دروغگوه. دروغگو فقط یکی است و جز او نیست.

فریدون پنج‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 00:29

سلام

امیر امشب برگشت.من ندیدمش!!!!!؟؟؟؟

عشق هم اینقذه خوبه ....هر کس لااقل یکبار گرفتارش نشده
انگاری که انسان نبوده و یا با انسانی ارتباط نداشته !!؟؟

همگی را ببوس و سلام برسون

قربانت

ما توی زبون خودمون بهش میگیم. خاطرخواهی.
من از رفت امیرم بی خبر بودم چه برسه به برگشتنش.
البته برای تو برعکس.

فروزان چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 21:39 http://narenj33.persianblog.ir

از شنیدنش سیر نمی شوم
شعر های مولانا همیشه
آدمی را غرق تفکر می کند
و اینگونه باش
زیر وزبر
عشق
در قلب ادمی غلیان می کند
خودش را به هر طرف می کشاند
و ادمی به همراه عشق کشیده می شود اینطرف و آنطرف
و جقدر عشق خواستنی است
اگر هزار بار دگر زنده شوم باز هم در به در عشق
به هر کوی و برزن روان خواهم شد
باور کنید

چه خوب. خوش به حالتان. خیلی خوش به حالتان.

فرناز چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 19:47

یک قصه نیست غم عشق و وین عجب
کز هر زبان که می شنوم نامکرر است

سه روزه که دارم مغز نداشته ام رو زیز و رو می کنم و آخرش هم اینو غلط به یاد آوردم لطفا اصلاج کنید !

برای من این کاملترین و گویاترین چیزیست که از عشق کفته شده ..

منم این را همین طوری یاد گرفته ام. بعضی نسخه ها به جای قصه نوشته اند حرف. ولی قصه را خود من بیشتر دوست دارم.

من چند روزی در این دنیا نبودم. انتشار کامنتتان دیر شد. مرا ببخشید.

پارسا چهارشنبه 8 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 07:56

عشق پیشوند زندگی
و پسوند مرگ است
سر آغاز آفرینش
و تعریف هر نفس است

شمس سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 15:58

نشانه بزرگ خدا را ضرب در عربی کن لقبی است
دوستی تقسیم بر فارسی کرده شده کلان اهریمن
عشق توهم زیباییست
دیشب در مورد کوته استینان در حافظ جستجو کردم سه تا بود
که همه همراه دراز دستی بود
یعنی کوته استین ها همیشه چون حالا دراز دستی کرده اند

پروانه سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 09:01 http://parvazbaparwane.blogsky.com

معنی مهر و عشق را در پیام ها و عکس های رشاد ارجمند و در چهره ی (دیدن را فرای همه ی اینها می دانم) ، را دیده ام و آموخته ام.

سروی مهربان صدایت که مانند آب روان و است و بی آلایش را دوست دارم


پ. ن: (چکشی هم برای شاهنامه بزنم: سروی گرامی خواندن شاهنامه را هم یک بار آزمایش کن ،شاهنامه با صدای تو شنیدنی خواهد بود)

سروی دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 23:34 http://matrook.blogsky.com/

در مورد موسیقی باید بگم که نسخه های زیادی هست از تلفیق شعر مولانا یا حافظ یا سعدی با سازهای و نواهای سنتی . ترکیب خوبی هم هستند و من شخصن همیشه از شنیدنشون لدت می برم . اما فکرمی کنم باید ترکیب های تازه ای هم امتحان بشه . مثلن من برای این شعر ، موسیقی رو مناسب دیدم . به نظرم خیلی خوب در کنار شعر نشسته . اون شکوهی که انتظار دارم رو از این شعر به خوبی نشون می ده .

این رو از تسلط اقای مهدی بهشت به نواهای مختلف می دونم . تا حالا همه ی کارهایی که ازشون شنیدم ، با موسیقی مناسبی همراه بوده .

یک مرحبا ، احسنت ، باریکلا برای آقای مهدی بهشت عزیز .

...

به پروانه بانو :

شما خیلی لطف دارید بانو ، کلی کیف کردم از تعریفتون اما راستش خیلی باید کار کنم تا مثل اقای مهدی بهشت روی صدای خودم تسلط پیدا کنم . هنوز صدام خام هست . البته از این یکی دو تای آخر بیش تر راضی ام تا قبلی ها .

و از کمک های مهربانانه ی اقای مهدی بهشت عزیز هم صمیمانه سپاسگزام ... خیلیاااااا
:)

من چون همیشه تنها می توانم بگویم:
طعم نوشابه ای که برایم باز کردید برای همیشه به یادم می ماند.

فلورا دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 21:02

آقا،دست مریزاد
چه ها که نکردی با دل دیوونه ی ما!

اما سخن رشاد گرامی و شما کاملا صحیحه، اینکه اراجیف و دروغه اینکه در مدت زمان کوتاه قشنگه و خواستنی و سرانجام اینکه در فراق بودن بسیار قشنگتره تا اینکه تجربه کنی و ببینی که دروغ و جفنگه

ممنون.
دارم فکر می کنم که این بنده خدای عشق چقدر بد نام بود ما نمی دانستیم.
این که می فرمایید در فراق بودن بسیار قشنگتره همان ضرب المثل همیشگی و برای همه روزگار است.
می گویند:
دوری و دوستی.
ولی کی بود گفت؟:
مرده شور دوستیی را ببرند که سوار بر دوری باشد.؟

رشاد دوشنبه 6 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:22

ببخشید. دعوام نکنید. به خدا قصد توهین و بی‌احترامی به کسی هم ندارم. ولی به نتیجه‌ بدی رسیدم:

عشق جز یک مشت اراجیف و ترهات پر از دروغ، ریا، و فریبکاری نیست.

نزاده از مادر که تو رو دعوا کنه.

تعریف کلن عشق سخته. تا حالا هم هیچ کس چیز درستی در مورد نگفته. تا حرفم می زنی میگن رومئو و ژولیت. بابا رومئو و ژولیت تنها یکی دو روز با هم بودند و از اول آشناییشون تا مردنشون یک هفته طول کشید. ..........

رشاد یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 16:18

برای من

هیچ چیز دگر،

نیست دگر،

هیچ مگو.

از شعرت معلومه.
لااقل چیز را حذف می کردی . و برای من را هم می گفتی مثلن:
دگرم

دگرم
هیچ دگر
نیست .......
دگر
هیچ
م.........
گ.............
و.............

من کلن با این نسخه کشتمت.

پروانه یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:19

در میان خوانش «هیچ مگو» و خوانش داستان «شوان» سروی گرامی شباهتی می بینم!

هر چه هست پر شور است.

چه خوب.
البته من و خانم سروی، این روزها در مورد همین داستان شوان یکی دو کاری با هم رد و بدل کردیم. اینه که شاید یه جورایی این دو به هم شبیه شدن.

پروانه یکشنبه 5 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 10:15

باید به فلورای گرامی برای این فکر نابش«اما من قول میدم مولوی به سعی مهدی یهشت رو دوست بدارم» که موجب شد تا همتتان بدرقه ی راهتان شود و به گونه ی «هیچ مگو» این سروده ی مولوی را بخوانید.
در باره یاین خوانش درست و به جا هیچ نمی توان گفت!

موسیقی:شاید دف مناسبت تر بود .

تا دیدگاه دیگر دوستان چه باشد.

دف خوبه خیلیم بهش میومد ولی خیلی تکراریه همه باشمس دف می زنند. اینه که من اینو بهتر دیدم. اینو برای خانم سروی هم توی همون صداهامون نوشتم.
فعلن از نظر موسیقی:
یک - یک مساوی

فلورا دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 23:03

اما من قول میدم مولوی به سعی مهدی یهشت رو دوست بدارم... چنانکه حافظ و سعدی به سبک عباس را دوست میدارم... همیشه فکر میکنم شما و جناب رشاد خیام به سعی "محسن و رشاد" رو بسیار زیبا کار خواهید کرد... این هندوونه نمیباشد ها!!! واقعا گفتم

ممنون.
پس برویم و بیازماییم.

سروی دوشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:01 http://matrook.blogsky.com/

به قول دوست مشترک :

من همان‌دم که وضو ساختم از چشمه‌ی عشق
چار تکبیر زدم یکسره بر هر چه که هست

فلورا یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:45

راستی، "هیچ"های پرویز تناولی رو بدیدید؟

آری ولی فقط هیچ اصلیش را دوست دارم. که یک وقتی در مقابل تئاتر شهر بود و نمی دانم حالا کجاست.

فلورا یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:42

آقا، کی بود با سعدی به سعی کیارستمی مخالف بود؟ایضا حافظ به سعی ایشان؟!

مچتان را بگرفتیم?!

ما باقی این عزل را هم خواهیم نبشت. یعنی می خواهیم بخوانیمش. نمی خواهیم که باقی را چون عباس دور بریزیم.
اگر نه دستگیر خدایی هستیم.

نیلوفر یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 22:38

به هر حال همانطوریکه دکتر احمدی نژاد گفتند دولت ایشان قانونمند ترین دولت در تاریخ ایران هست بلاخره ما هم برترین شاعر تاریخ میشیم دیگه

ایشالله

نیره یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 19:06 http://bahareman.blogsky.com/

عشق گفت: آمدم، نعره مزن، جامه مَدَر، هیچ مگو ....

چه خوب که شما را گاهی در اینجا می بینیم. کرکره وبلاگ خودتان را کشیده اید چرا؟

نیلوفر یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 14:54

گفتم ای عشق چه ای ؟
خوردنی یا که پوشیدنی ؟
جت بوئینگ ۷۰۷ رفتی ؟
یا که پیکان قراضه ماندنی؟
باغچه به گل نشسته خواستنی؟
یا که گنداب به بوی بد آلودنی ؟
گفت که من نه حریرم نی کرباس
نه بد بو نه خوش به صد بوی یاس
نه خوردنی نه بهر لباس
من انم که هر کس بشد یار من
چو مجنون شود راهی هر چمن
لطفا مرا برای کاندید بهترین شاعر سال ۱۳۹۰ در نظر بگیرید ،

کاندیدای بهترین شاعر سال ۱۳۹۰؟ اصلن برنده ی بهترین شاعر همه ی نسل های عالم. اگر کم است بفرمایید تا جایزه ی بزرگتری خدمتتان ارائه کنیم؟

پروانه یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:24



و گفت: عشق سه است یکی سوزنده یکی افروزنده و یکی سازنده

ابوالحسن خرقانی
نقل از کتاب :نوشته بر دریا
محمدرضاشفیعی کدکنی

با نام بوالحسن حالی خوش بر ما برفت. به سماع درآمدیم و نعره ها بزدیم به سبب این نام که بر زفان شما برفت.

فروزان یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:19 http://narenj33.persianblog.ir

راست گفت عشق
به جز او نبود چیز دگر
این همه قصه که گویند ز او
همه یک قصه و شعر است
هیچ مگو
قصه عشق به گوش دل خود باز شنو!!

ای کاش یک تعریفی داشت.

پروانه یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:01

بله شعر کلاسیک رو میشه مدرنش کرد و اینجوری نوشت.

مولانا پیشتاز شعر امروز بود.

اشعار مولانا اینجوری خوش فرم تر است.

نیلوفر یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:56

خواهش میکنم یک کمی هم اشعار زیر دیپلم بنویسید که منم بفهمم یعنی چی و براتون کامنت بگذارم ،مثلا آن چیز دگر چی هست ؟ای بیسوادی .......

مگر خود ما می دانیم؟

آرمین یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:15 http://nagoftehaa.mihanblog.com/

چند وقت پیش به عشق گفتم سلام
میدونید چی جوابمو داد ؟؟
.
.
.
گفت: سلامو زهر مار

ببین چی بوده. عشق نبوده. سرکارت گذاشته. عشق به گور پدرش می خنده بگم سلام و زهر مار.

آرمین یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:13

امید به اولیم زیاده

امید از اون انرژی های مثبته که معمولن جواب می ده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد