بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.
بعد از بیست و سه

بعد از بیست و سه

همان اوقاتی که تب داریم و به مهتاب بد می گوییم. همه مان.

فال مردادماه هشتاد و نه

در این زمانه رفیقی که خالی از خلل است

صراحی می صاف و سفینه غزل است

جریده رو که گذرگاه عافیت تنگ است

پیاله گیر! که عمر عزیز بی بدل است

به چشم عقل، در این رهگذار پر آشوب

جهان و کار جهان بی ثبات و بی محل است

بگیر طره مه طلعتی و، قصه مخوان

که "سعد و نحس ز تاثیر زهره و زحل است"!

خلل پذیر بود هر بنا که می بینی

مگر بنای محبت که خالی از خلل است.

نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس

ملالت علما هم ز علم بی عمل است.

به هیچ دور نخواهند یافت هشیارش

چنین که حافظ ما مست باده ازل است!

***

اینجا را اگر کلیک کنید، غزل را با صدای ملکوتی ما  می توانید دانلود کنید.

***

ای صاحب فال بدان و آگاه باش که رفیقی بهتر از یک صراحی پراز می ناب و سفینه ای که غزل حمل می کند وجود ندارد. دور رفیقان دیگر را خط بکش و دنبالشان نرو. هرجایی هم که می روی و می خواهی بروی و سلامت برگردی، باید تنها بروی. راهی که در مقابل توست آنقدر تنگ است که کس دیگری نمی تواند در کنار تو باشد. در این راهپیمایی یک پیاله هم باید به دستت باشد. چرا؟ خب عمر یعنی همین. هیمن طور در این راهی که از آن برایت گفتم،  جهان و کارش بی ثبات است. عقل داشته باش و بیخودی آسمان ریسمان به هم نباف و قصه نگو که نمی دانم این نحس است  و آن سعد است و ....  آن نیست و غیره... همه این ها کار ستارگانی چون زهره و زحل. ربطی به تو و آخر و عاقبت تو ندارد. معقول، عین بچه آدم، موی ماهرویی را بگیر و بدان که هر ساختمانی که می بینی ممکن است که شکاف و سوراخ و اینا داشته باشد ولی  ساختمان محبت که اینگونه نیست. صاف و هموارُ بدون هیچ شکاف و سوراخی.

جانم برایتان بگوید، آقام که شما باشید، باید بدانید که بی عملی بسیار ملال آور است. بی عملی خیلی بد است. تبلیغاتی که می کنند که عملی بودن خوب نیست را باور نکن. علما هم از بس بی عمل هستند این قدر ملولند. نگو من عالمم و نباید عملی باشم. عالمی که عملی نباشد عین یک درخت بی ثمر است. البته این آخری مال یک شعر دیگر است. ولی دلم برایت سوخت و چون با فالت هم خوانی داشت، آن را در این جا برایت نوشتم. بببن، مثل خودم باش.  قربان خودمان برویم -یعنی حافظ-، آن چنان مست باده ازل هستیم که هیچ کس عمرن ما را هشیار دیده باشد. پس فهمیدی باید چه بکنی؟ آره؟

صراحی پراز می صاف یک عدد، سفینه غزل یک عدد،  گرفتن طره یک ماه رو و نیز عملی شدن. این ها تو را بس اند برای همه عمر.

***

این کار بدون کمک حسام نمی شد. از او سپاسگزارم.


نظرات 10 + ارسال نظر
نیره یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 23:26 http://www.n-hoseini.persianblog.ir

ای بابا! من این جوری که شما نوشتید من باید تا عمر دارم برم استغفار کنم...
خدایا!‌توبه !‌توبه! ....

بس است. ما نیز وساطت می کنیم.

نیره یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 18:20

درود.. به به! عجب اجرای عالی بود... آقا! صدا که قلابی نبود که نه؟! وای! چه حرف بدی زدم! بر دل نشست... حیفکه من نمی توانم از این رفیقهای خالی از خلل داشته باشم!!! می شود یک فالی بگیرید که بشود به آن عمل کرد فقط نه از این عملی ها...!

در صوت ملکوتی ما شک کردید؟ استغفار کنید.
در فال حافظ شک کردید. استغفار کنید.
هیچ کس رفیق خالی از خلل ندارد. همه چیز نسبی است. خالی از خلل خداست و لاغیر. البت خدایی که ما می شناسیم. نه خدایی که جبار است و ......
خدایی که ما می شناسیم خداییش آنقدر مهربان است که یک ریز دارد به حال بندگان جلاد و خونریز و جبار و قاتل ... اش افسوس می خورد.

پروانه یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:10 http://www.parvazbaparwane.blogspot.com

صدای ملکوتیان پاینده باد

غزل و فال وصدا و مسیقی متن همه بسیار خوشایندو جانبخش هستند.

اگر اشتبا نکنم شما خواندید می صاف در متن می ناب نوشته اید.

الهی که من بمیرم.
من از نسخه شاملو نوشتم ناب؟ هیهات من الذله. الان که نگاه میکنم می صافی که خوانده ام از نسخه شاملو را درست خوانده ام. می ناب را می کنم می صاف. گرچه تفاوتی ندارند. می از هر رقم که باشد درست است و می است. صاف و ناب و ..... ندارد. می اگر می باشد صاف و ناب و ..... اش یکی است.
ممنون. صاف را می کنم ناب. یا نه ناب را می کنم صاف.
همه ی این ها نعمات الهی است. البته الهی که من می شناسم. اگر می خلاف بود عمرن الهی که من می شناسم حرام می کرد. از هر نوعش را.
صاف و ناب و ......
خدای دیگران.... بماند. خودشان بروند و در وبلاق های وزینشان از خدای خودشان بنویسند.
خدای ما یک خدایی است که ما یک نفر را به بهشت می برد. در این مورد هیچ شکی ندارم. البته نا گفته نماند که دوستانم را هم وساطت خواهم کرد.
شونصد سال بعد در بهشت می بینمتان و در مورد این پست بحث ها خواهیم کرد.

شمس پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 14:42

مطلب زیر جالب امد بنظر
آقای رئیس جمهور در بیست و شش سالگی «فرماندار ماکو» بود، آقای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیست و شش سالگی «فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» بود، آقای رئیس مجلس در بیست و شش سالگی «مدیرکل برون مرزی و واحد خبر مرکزی صدا و سیما» بود، آقای شهردار در بیست و شش سالگی «فرمانده لشکر پنج نصر خراسان» بود، آقای رئیس مرکز پژوهش های مجلس در بیست و شش سالگی «رئیس شهربانی بهشهر» بود، آقای وزیر امور خارجه در بیست و شش سالگی «نماینده مجلس» بود و ...

و من در بیست و شش سالگی منتظر پاسخ گزینش هستم تا یک قرارداد کاری ببندم
ومن
و او و همه نسل من
حالا به من ایراد بگیرید که میگم روش شکنجه دوستان بانی این امر را که مسل گوسفند پوستشان را بادمیزنم و بعد کمی شورابه وارد محل جدایش پوست از تنشان خاهم کرد
نه برای خود که برای برادرم (ره)و همه انانی که بیکار ماحموتی نجادند

من در بیست و شش سالگی سرباز بودم.

فیروزه پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:05

کاش حافظ بود و می خوند این تفسیر شعرهاشو واقعا که نصف عمرش بر باد رفت :)

خب حافظ خودش میشنوه که. وقتی که داریم با دیوانش فال میگیریم و کلی باهاش حرف میزنیم که ای حافظ شیرازی ...... خب حرفای دیگه مونم میشنوه.
حافظ نمرده که.
حافظ نمی میره که.

فرناز چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 14:24 http://farnaz.aminus3.com/

دیشب اتفاقی افتاد که قصه اش یک قصه ی کامل است شاید روزی گفتم اما امروز و این فال مثل وقت هائی است که من حتی کمی هم وحشتزده به حافظ نگاه می کنم یا فکر میکنم .
حافظ خیلی حوب بود با صدای شمابهتر هم شد و آن آداجیوی آلبینونی کمال همه چیز بود . مرسی . چسبید !

نوش جانتان.

خاموش چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:13

عالی بود
و همون هایی که پت نظر گذاشته ایضاً ;)

ممنون.

حسام چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:03 http://hessamm.blogsky.com

چه تفسیر باحالی شد... از اون قسمت عملش کلی خندیدم!

عجب شبی بودها...

از اون شبهایی که همیشه یاد آدم می مونه.

شهرزاد چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:43

فال خیلی خوبه و غزل هم خیلی خوب اجرا شده
ممنون

ممنون.

پت چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:10 http://persian.iampat.net

بسی لذت بردیم، باز هم بخوانید و برای ما بگذارید.

مدت‌ها بود که تصویر بود و صدا را نداشتیم. امروز که صدا وصل شد دیدیم همچون تصویر دلنشین و دوستداشتنی بود.2

ما شما را نداشتیم چه می کردیم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد